Najstaršia tatranská železnica má 120 rokov

Pred 120 rokmi, presnejšie 1. septembra 1895, vyšplhal sa do priestorov stanice v Tatranskej Lomnici prvý vlak s cestujúcimi.

Prvý cestovný poriadok na trati Studený Potok – Tatranská Lomnica. Snímka. archív M. Argalácsa

Prvý cestovný poriadok na trati Studený Potok – Tatranská Lomnica. Snímka. archív M. Argalácsa

Malá (a ako sa ukázalo aj slabá) lokomotíva za sebou vytiahla jeden osobný a jeden nákladný vozeň. Bez veľkej slávy, dokonca bez pozornosti redaktorov či dopisovateľov týždenníka Karpathen Post, ktorý sa v hlavičke pýšil tým, že sa zaoberá hospodárskymi, spoločenskými a turistickými záujmami. No, prvá železnica do tatranskej osady bola isto jedným, druhým i tretím záujmom…

Nebudeme rozsiahlo rozpisovať históriu budovania trate, no patrí sa uviesť základné informácie. V dňoch 4. a 5. septembra 1894 sa uskutočnili politické rokovania, po ktorých padlo definitívne rozhodnutie o výstavbe deväťkilometrovej trate z Veľkej Lomnice do Tatranskej Lomnice. Staviteľ Adolf Niedenthal mohol začať stavbu projektovo i materiálne pripravovať. Stavať ju začal 16. apríla 1895. Prvý raz prešiel ešte pracovný vlak po trati 17. júla 1895. Policajno – technická pochôdzka sa uskutočnila 21. augusta 1895 a bez veľkej parády bola trať uvedená do prevádzky pre verejnosť už spomenutého 1. septembra – a naozaj v roku 1895. (Len poznámočka: Dnes by za takýto čas neprebehlo ani len výberové konanie, nehovoriac ani v čase supermodernej techniky o dĺžke stavby. Ale vtedy dostalo prácu priemerne 350 ľudí a dalo sa!) Prevádzka trvala do 14. septembra 1895. V ten deň došlo k havárii dosť podrobne opísanej v týždenníku Zipser Bote č. 38 z 21. 9. 1895, v krátkej správe aj v týždenníku Karpathen Post č. 38 z 19. 9. 1895. Následky nehody sa podarilo odstrániť až v nasledujúcom roku, ale trať mala tak či tak iba sezónnu prevádzku.

Prečo bola prvá práve trať zo Studeného Potoka do Tatranskej Lomnice? Logika predsa jasne hovorila o potrebe spojenia Popradu s centrálnou osadou Smokovec (ešte nebol oficiálne Starý, ale Tátrafüred). Ale Tatranská Lomnica bola vládnym záujmom! Mala to byť ukážková osada pre uhorskú smotánku so všetkým, čo k tomu patrí, teda aj so železnicou. Márne boli snahy vedenia Uhorského karpatského spolku, sila lobingu bola väčšia ako sila logiky. To sa napokon ukázalo aj o rok neskôr, keď prednosť dostala ozubnicová železnica zo Štrby na Štrbské Pleso (zakladateľ osady Szentiványi mal v Uhorsku mocný hlas…), na spojenie Popradu so Smokovcom železnicou si museli všetci počkať ešte desať rokov.

A tak, ako vtedy bez fanfár, aj dnes v tichu a pokoji prešlo 120. výročie existencie tejto trate. Nuž, asi sa nenašiel pre názov akcie nejaký vhodný terminus technikus v angličtine… Alebo iba neúcta k histórii?

Mikuláš ARGALÁCS, autor je publicista