Takmer 70 kilometrov diaľnice na Spiši stavali 18 rokov

Na Spiši pribudlo ďalších deväť kilometrov diaľnice. Minister dopravy Ján Počiatek spolu s trojicou šťastlivcov, ktorí sa prihlásili do súťaže Národnej diaľničnej spoločnosti, minulý týždeň prestrihli pásku na novom diaľničnom úseku D1 Jánovce – Levoča. Na kompletné prepojenie diaľnice na Spiši tak zostáva už len 9,5-kilometrový úsek z Levoče do Jablonova. Minister Počiatek potvrdil, že už koncom novembra otvoria aj tento úsek a v decembri aj úsek Fričovce – Svinia pred Prešovom. Otvorením týchto dvoch úsekov tak budú môcť motoristi plynulo prejsť po diaľnici od Prešova až k Ružomberku v dĺžke približne 150 kilometrov.

Nový úsek stál 70 mil. eur
Nová časť diaľnice Jánovce – Jablonov, I. úsek odkloní tranzitnú dopravu medzi Jánovcami a Levočou, vrátane problematickej križovatky v Spišskom Štvrtku, ktorá bola až doteraz asi najväčším problémovým miestom na ceste I/18 medzi Jánovcami a Levočou. Podľa posledného sčítania dopravy dosiahla intenzita dopravy na tejto ceste viac ako 15 000 áut za deň, pričom podiel nákladnej dopravy tvoril asi 20 percent. Až 12 000 vozidiel by sa malo presunúť na novú diaľnicu. Po otvorení aj druhého úseku by mali motoristi ušetriť medzi Jánovcami a Jablonovom necelých desať minút. Zmluvná cena za výstavbu prvého úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov bola 59,9 mil. eur bola navýšená o 10 mil. eur. „Dôvodom navýšenia boli nepredvídateľné geologické a hydrologické podmienky ako aj legislatívne zmeny,“ uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková. Projekt bol financovaný zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu.

Na Branisku chýba druhá tunelová rúra
Približne 70-kilometrový úsek diaľnice na Spiši stavalo Slovensko vyše 18 rokov, čo predstavuje priemer 3,9 kilometra diaľnice za rok. Ako prvý sa začal stavať úsek Beharovce – Fričovce, vrátane tunela Branisko. Tento bol odovzdaný v roku 2001 aj s jednou tunelovou rúrou tunela Branisko. Keďže druhá tunelová rúra stále chýba, ešte stále sa nedá hovoriť o plnohodnotnej diaľnici na Spiši. Zo západnej strany sa dostala diaľnica D1 na Spiš v roku 2008, kedy bol otvorený úsek Važec – Mengusovce. Hustnúca doprava si vyžaduje aj dobudovanie diaľničných privádzačov. Z privádzača Poprad – Kežmarok zatiaľ stojí len prvá etapa, ktorá končí pred Veľkou Lomnicou. Napojenie na diaľničný privádzač potrebuje aj Spišská Nová Ves. Tam zatiaľ štvorprúdová komunikácia stále chýba.

Levoča si oddýchne až v novembri
Nový diaľničný úsek končí tesne pred Levočou, v smere od Popradu. Celá tranzitná doprava bude naďalej prechádzať mestom Levoča. „Je to iba jedna časť. Levoča sa bude tešiť, keď sa otvorí tunel Šibeník a hlavný ťah obíde naše mesto. My máme najväčší problém s kamiónmi a nákladnými autami v druhom úseku diaľnice Jánovce – Jablonov, takže na väčšiu parádu sa tešíme v novembri,“ povedal pre Podtatranské noviny levočský primátor Milan Majerský. Druhý úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov by mali otvoriť koncom novembra. (rov)

Na otvorenie stále čaká posledný diaľničný úsek D1 medzi Levočou a Jablonovom, vrátane tunela Šibeník.