- Podtatranské noviny - http://www.podtatranske-noviny.sk -

Nová lanovka i parkovisko? Názory sú rôzne

Minulý týždeň médiami rezonovala otázka novej lanovky v Tatrách. Upozornil na ňu mestský poslanec Tomáš Tišťan. „Ide o predčasne otvorenú tému,“ tvrdí jeden z autorov návrhu Gabriel Jamnický.

Vizualizácia plánovanej trasy novej lanovky. Snímka: lanovky.sk

Spoločnosť Tatry mountain resorts v minulosti plánovala spojiť lanovkou Hrebienok so Skalnatým plesom. Téma vyvolala veľkú diskusiu nielen medzi samotnými Tatrancami, ale aj na celom Slovensku. Mestskí poslanci však takýto návrh vtedy zamietli a na istý čas bolo okolo plánov ohľadom novej lanovky ticho. Minulý týždeň však na rozhovory okolo novej alternatívnej trasy lanovky upozornil mestský poslanec Tomáš Tišťan. „Spornej lanovke naprieč Vysokými Tatrami vymysleli náhradnú trasu. Aby bola menej kontroverzná,“ napísal na svojom blogu Tišťan. Nový návrh, ktorý predstavil jeho poslanecký kolega Gabriel Jamnický, ráta s prepojením Hrebienka a medzistanice Štart.

Oživí lanovka Smokovec?
Nová trasa lanovky má podľa medializovaných informácií stáť o desať miliónov eur menej, no namiesto troch stĺpov pôvodnej trasy spojenie Hrebienok – Štart ráta až s devätnástimi. Rozdiel je aj vo veľkosti odlesneného územia: pôvodne to malo byť asi 300 m2, v novom návrhu sa hovorí o šiestich hektároch. „Ľudia nemajú informácie. O novom návrhu sa hovorí len v uzavretých salónikoch a zasadačkách, a to je zásadná chyba,“ píše ďalej Tišťan.
„Nový návrh nemá medzi poslancami jednoznačnú podporu. Aj ja sám som tak 50 na 50,“ dodáva Tišťan. Gabriel Jamnický argumentuje predovšetkým oživením zimného cestovného ruchu v Smokovcoch. „Majitelia penziónov a hotelov pociťujú neskutočný efekt toho, že v Smokovci sa nelyžuje. V 70-tych rokoch boli Vysoké Tatry na úrovni Prahy, no, bohužiaľ, tým, že mesto Vysoké Tatry má súdny spor s Milbachom, dvadsať rokov sa tam neinvestovalo a Tatry svoje noblesné postavenie stratili. Hrebienok sa zmenil na sarkofág, lúka zarastá a my sme si dali za úlohu ho oživiť.“ Jediným východiskom je podľa neho komunikácia s TMR, najväčším partnerom vo Vysokých Tatrách a prepojenie dvoch lyžiarskych stredísk, teda Smokovca a Tatranskej Lomnice. Jamnický zároveň upozorňuje, že vybudovaním novej lanovky sa vyrieši aj situácia s prehustenou automobilovou dopravou. Podľa Tomáša Tišťana však zatiaľ nie je garancia, že spolu s lanovkou sa postavia aj samotné zjazdovky na Hrebienku. „Pre nás je to jeden projekt, veľmi bude záležať od konkrétnych povolení. Vieme však, že prepojenie bez rozvoja zjazdoviek v Smokovci nemá zmysel a zároveň opačne, nové zjazdovky bez prepojenia nedávajú ekonomický zmysel. Takže ideálne je to budovať spoločne,“ odpovedá hovorkyňa Tatry Mountain Resorts Zuzana Fabianová.

Lanovkou chcú spojiť Hrebienok so Štartom. Ilustračná snímka: OOCR Región Vysoké Tatry

Cieľom je aj znížiť počet áut
„Lanovka však nie je cieľ. Navrhli sme prepojenie Hrebienka so Štartom, ale to je druhý krok. Prvým krokom by mal byť dobudovanie zjazdoviek na Hrebienku. Je to len pracovná verzia, ktorá sa, bohužiaľ, dostala na pretras a môže byť zamietnutá,“ povedal pre Podtatranské noviny Jamnický. Na otázku, v čom spočíva výhoda novej trasy lanovky, keď počíta s väčším množstvom stĺpov i odlesnením väčšieho územia, Gabriel Jamnický uviedol: „Technické riešenie nechám na odborníkov. Nech oni zvážia, čo bude efektívnejšie. Každá minca má dve strany. Ak výhody budú prevažovať nad nevýhodami, tak sa to postaví, ak to bude opačne, tak sa to nepostaví.“ Podľa hovorkyne Tatry Mountain Resorts Zuzany Fabianovej je hlavnou výhodou to, že je lepší nejaký variant ako žiaden. „Prepojenie je nevyhnutné, ak chceme zabezpečiť rozvoj Smokovcov, znížiť počet áut, ktoré dnes dennodenne používajú ubytovaní hostia v Smokovcoch a používajú ich na prepravu do Tatranskej Lomnice. Na druhej strane reagujeme na dopyt po lyžovačke v Tatrách, nakoľko rady v zime v Tatranskej Lomnici určite nie sú štandardom, ktorý budú lyžiari dlhodobo akceptovať. Variant na Štart je akceptovateľným variantom v zime pre lyžiarov, variant na Skalnaté pleso je lepším v lete a pre všetkých peších návštevníkov aj v zime. Okrem toho menej zasahuje do prírody Tatier,“ tvrdí Fabianová.

Názory na parkovisko sú rôzne
Okrem diskutovanej novej trasy lanovky sú naplánované aj nové investície v Tatranskej Lomnici, predovšetkým nové 600-miestne parkovisko. „Ide o druhé nástupné miesto pri Botanickej záhrade, kde bude záchytné parkovisko, aby sme znížili počet áut prechádzajúcich cez Tatranskú Lomnicu a zaťažujúcich existujúce parkoviská. Zjazdovka a lanovka v zimnom období bude slúžiť lyžiarom a pomôže odťažiť najmä existujúcu oranžovú sedačku a priľahlé zjazdovky. Sme pripravení ich realizovať okamžite po získaní potrebných povolení od mesta Vysoké Tatry. Skúmanie vplyvov na životné prostredie už bolo uskutočnené s pozitívnym výsledkom. Výstavbe v zásade bránia poslanci svojím nejasným a veľakrát odkladaným stanoviskom,“ hovorí Zuzana Fabianová. „Ak som pri lanovke 50:50, tak proti plánom v Lomnici som úplne proti,“ jednoznačne reaguje Tomáš Tišťan. Podľa jeho názoru 600-miestne parkovisko je obrovská plocha, ktorá Tatranskú Lomnicu zmení na nepoznanie. Z hľadiska lyžovania to bude podľa Tišťana len malé plus. „Parkovisko je pri frekventovanej ceste a nezasahuje ani do obce ani do prírodného prostredia. Zároveň bude budované postupne, tak ako bude toto nástupné miesto využívané, takže možno nebude využitá ani plná kapacita a bude menšie,“ tvrdí Fabianová. Ďalší osud výstavby vo Vysokých Tatrách tak majú v rukách samotní mestskí poslanci. „Ak poslanci neschvália žiadny variant, ťažko získame pozitívne stanovisko ochrany prírody. Definitívne tak zabránia rozvoju Smokovcov a pravdepodobne aj rozvoju zimného turizmu vo Vysokých Tatrách,“ myslí si Fabianová. Mária Mlaková