Malý kostol zo Spiša súťaží o veľké ceny

Prestavba stredovekého kostola v Brutovciach zaujala medzinárodnú porotu a teraz je v hre o dve významné architektonické ceny.

Interiér Kostola sv. Vavrinca v Brutovciach. Snímka: Stano Dubík

Interiér Kostola sv. Vavrinca v Brutovciach. Snímka: Stano Dubík

Gotický kostol sv. Vavrinca v Brutovciach má šancu získať Cenu Arch a tiež CEZAAR-a, čo je čosi ako slovenský Oscar pre architektov. Nenápadný kostolík v malej dedinke pod Levočskými vrchmi totiž v posledných mesiacoch získal novú tvár vďaka prestavbe, ktorú inicioval miestny kňaz Pavol Zaťko a zveril ju do rúk architektovi z Novej Lesnej Tomášovi Bujnovi. Regionálny rozmer ešte podčiarkujú viaceré kovové detaily, ktoré na mieru pre tento kostol vytvoril kežmarský umelecký kováč Michal Gemza.

Podlaha z pravého pieskovca
„Steny boli zvnútra zavlhnuté, po obvode celého interiéru bola vykopaná jama do šírky a hĺbky asi jednej lopaty. Bola tam totiž snaha o isté sanačné práce. Nový kňaz, ktorý do Brutoviec prišiel pred štyrmi rokmi, sa teda dostal do rozpracovaného kostola, s ktorým bolo potrebné niečo robiť,“ vysvetľuje autor obnovy kostola, architekt Tomáš Bujna. „Kostol bol už teda pripravený na takú vážnu rekonštrukciu,“ dopĺňa miestny kňaz Pavol Zaťko.

Prvé zmeny sa začali diať už v roku 2013, kedy odstránili starú podlahu a osekali omietku. V súčinnosti s pamiatkovým úradom sa tam uskutočnil aj archeologický prieskum. „Našli sa tam dve hrobky, o ktorých sa vedelo z minulosti a okrem nich aj nové hrobové miesta, ktoré sa zdokumentovali,“ spomína Bujna. „V lodi kostola sa našli aj dva konsekračné kríže, ktoré sme priznali a sú dnes na omietke viditeľné,“ hovorí Pavol Zaťko. Po archeologickom prieskume sa začali práce na položení novej podlahy. Tá je z kvalitného božanovského pieskovca, ktorý sa ťaží pri malej obci na severovýchode Čiech. „Tento pieskovec bol použitý napríklad aj v katedrále v Kolíne nad Rýnom,“ dodáva Bujna.

Podlahové kúrenie? V kostole teplo prichádza zhora
Súčasne s podlahou zrealizovali aj opravu stien, keďže vnútri kostola bola omietka nasiaknutá vlhkosťou asi do výšky dvoch metrov. Nasledovali zmeny v priestore pre ľudí, pretože presbytérium (miesto, kde slúži kňaz omšu), bolo rekonštruované pomerne nedávno.

Kostol zároveň dostal v bočnom vstupe nové lavice do dvoch výklenkov, osvetlenie, odkrytý pôvodný trámový strop či troje nové dvere a opravená je aj celá empora (ľudovo chór). Zaujímavosťou však sú samotné lavice na sedenie. Architekt totiž stál pred dilemou: Podlahu z božanovského pieskovca by bola škoda zakryť, no zároveň bolo nutné vyriešiť to, aby ľuďom sediacim v laviciach bolo teplo. Brutovčania tak po rekonštrukcii majú vyhrievané lavice. „Našiel som jednu fóliu, ktorá sa dáva aj pod drevené podlahy. Funguje na princípe infražiarenia a vyhrieva lavicu,“ približuje Bujna. Novinkou je aj kúrenie zospodu chóru – teda na ľudí stojacich v kostole prúdi teplo zvrchu.

Doplnky zhotovil Kežmarčan
Za pozornosť stoja aj také detaily, akými sú napríklad kľučky. „Je to nebývalé. Väčšinou sa totiž kľučky nakúpia niekde v zahraničí, ale my sme si nechali urobiť vlastné u kováča z Kežmarku, ktorý taktiež vyrobil nový kríž a číselník,“ hovorí architekt. A v číselníku je aj kus návratu do minulosti –  od elektrického sa v Brutovciach vrátili naspäť k starej, klasickej tabuľke na zavesenie. „Veľmi sa z toho teším a som až prekvapený, ako to dobre vyzerá. Išlo tam však hlavne o tú vlhkosť, kostol tento zásah už potreboval,“ tvrdí kňaz.

Celá obnova kostola stála podľa Pavla Zaťka približne 50-tisíc eur, z toho asi 20-tisíc poskytol štát prostredníctvom grantov.

O cenu Arch bojuje popri kostolíku z Brutoviec ešte ďalších deväť stavieb a celkový víťaz bude známy po 14. septembri. Laureátov cien CEZAAR vyhlásia počas slávnostného galavečera 6. októbra v Bratislave. Oceňovanie bude vysielať v priamom prenose od ôsmej večer Dvojka.

Mária Mlaková