Rallye Tatry ovládol Rožňavčan Ondrej

Piatok a sobota v našom regióne patrili tradičnému motoristickému podujatiu.

Rallye-Tatry-rely-noc-nočny-okruh-auto-Melichárek

Na nočnom mestskom okruhu bol najrýchlejší Jaroslav Melichárek. (Snímka: mik)

Už vo štvrtok prichádzali do Popradu jednotlivé tímy, ktoré sa združili v areáli bývalých kasární na sídlisku Západ. Od piatka dopoludnia si mohli premiérovo nastaviť autá pri tzv. Shakedowne, pre ktorý bola určená trať RS Bystré, no v opačnom smere. Podvečer absolvovalo slávnostný štart 62 posádok pred OC Forum.

Mestský okruh
Ostrý štart do meraných úsekov ich však čakal až o 22.00 h na neodmysliteľnom nočnom okruhu pri Tescu. RS Poprad (8,25 km) bola prvou z deviatich rýchlostných skúšok v celkovej dĺžke 89 km. Popradskú trať opäť lemovali tisícky divákov, ktorých okrem jazdcov zabávali aj traťoví maršáli. Tí často museli upravovať trať do pôvodného stavu, mnoho áut totiž pri prejazde atraktívnou 180-stupňovou zákrutou zhodilo pneumatiky vyznačujúce trať. Najrýchlejším zo všetkých bol v piatok úradujúci slovenský šampión Jaroslav Melichárek na Forde Fiesta RS WRC. Druhý najlepší čas namerali Tomášovi Ondrejovi na Škode Fabia WRC a tretie miesto obsadil Čech Pavel Valoušek. Obhajca minuloročného triumfu Gregorz Grzyb na Forde Fiesta R5 skončil až štvrtý. RS Poprad absolvovalo len 52 posádok, ktoré bojovali o body do majstrovstiev SR a zvyšných 10 členov Slovenského rally pohára sa do ostrých bojov vydalo až v sobotu.

Rallye-Tatry-rely-autá-Ondrej-Bystre

Tomáš Ondrej s navigoval Adamom Gömörim z tímu XIQIO Racing bol najrýchlejší na siedmich z deviatich rýchlostných skúšok. (Snímka: mik)

Šuňava a Bystré
Hneď v úvodnej rýchlostnej skúške zo Šuňavy do Vikartoviec (14,9 km) odstúpil pre technické problémy svojej Fabie WRC skúsený Igor Drotár a penalizácia za nesprávne prejdený spomaľovací retardér neminula ani favoritov Grzyba či Tomaštíka. Z Vikartoviec sa rely špeciály v normálnej cestnej premávke presunuli do Spišského Bystrého. Odtiaľ im začala ďalšia 5 km dlhá rýchlostná skúška cez Visovú s cieľom pri záhradkách pri malom popradskom kameňolome. Pre technické problémy tam odstúpili ďalšie dve posádky a Tomáš Ondrej sa posunul na čelo priebežného poradia. Melichárka, ktorý už vtedy vedel, že niečo na jeho Forde nie je v poriadku, predstihol aj Valoušek. Po absolvovaní RS3 sa jazdci presunuli do servisného parkoviska a z neho sa opäť vydali do Šuňavy. Tam však už neprišiel Jaroslav Melichárek, ktorý boj s autom vzdal a po Drotárovi bol ďalším favoritom, ktorý Rallye Tatry nedokončil. Jazdcom sa opäť merali úseky RS4 Šuňava – Vikartovce a RS5 Sp. Bystré-Poprad. Ondrejova Fabia WRC zase dominovala a jazdec z Rožňavy ukázal konkurentom, že kandiduje na víťazstvo. Druhé miesto patrilo stále Valouškovi a tretí bol Grzyb. Poliakova Fiesta R5 však nevydržala tretie opakovanie skúšok RS6 Šuňava a RS7 Bystré. Vo Vikartovciach namerali už piatykrát najlepší čas Ondrejovi, no posledný prejazd RS7 Bystré patril Čechovi Jaromírovi Tomaštíkovi na Subaru Impreza WRC, no ten do čela klasifikácie príliš neprehováral. Odstúpeného Grzyba na priebežnom treťom mieste vystriedala taktiež Fiesta R5 Maďara Hadika. Jazdci popoludní dotankovali a zmenili sobotnú rutinu presunom do Levočských vrchov.

Rallye-Tatry-rely-autá-Ondrej-Víťaz

Ondrej zopakoval celkové prvenstvo z roku 2012. (Snímka: mik)

Ondrej spečatil triumf na RS Uloža
Štart RS8 bol za križovatkou na ceste v smere do obce Uloža a cieľ v Nižných Repašoch. Túto rýchlostnú skúšku pretekári absolvovali dvakrát a záverečný čas po RS9 určil ich celkové umiestnenie na 43. ročníku Rallye Tatry. Tomáš Ondrej potvrdil dominanciu aj v Levočských vrchoch, na oboch „erzetách“ bol opäť najrýchlejší. S finálnym časom 47:35,6 min zopakoval triumf na Rallye Tatry z roku 2012, keď sa podujatie vrátilo do kalendára podujatí, no vtedy len ako pohárová súťaž. „Je to pre mňa najlepší výsledok v rely, ktorý som dosiahol. Pochvalu si zaslúži celý tím a verím, že to nie je naposledy. Auto fungovalo na sto percent, veľa nedostatkov sme odstránili počas súťaže. Postupne sme stále zrýchľovali a zrýchľovali. Sme veľmi šťastní a všetci sa tešíme z úspechu,“ povedal Ondrej z tímu XIQIO Racing, ktorého navigoval Adam Gömöri. Body za druhé miesto Valoušeka a odstúpenie Grzyba znamenali posun českého jazdca do čela slovenského šampionátu. Tretiu priečku absolútneho poradia obsadil András Hadik z Maďarska.

Rallye-Tatry-rely-autá-dudzak

Rallye Tatry nie je len o nadupaných WRC-čkách či R5-kách. (Snímka: mik)

Ďalšie kategórie a hodnotenie
Triedu 3 produkčných vozidiel jednoznačne ovládol Peter Gavlák na Mistubishi Lancer EVO IX pred navrátilcom na slovenské trate Tiborom Cserhalmim na rovnakom aute. Medzi „dvojkolkami“ kraľoval Ján Kundlák na Peugeote 208. Spomedzi 52 štartujúcich posádok v rámci slovenského šampionátu prišlo do cieľa 40. Desiatka súťažiacich v rámci Slovenského rally pohára absolvovala 40 meraných kilometrov na štyroch rýchlostných skúškach. Najrýchlejšie z nich prešlo dvakrát RS Šuňava a RS Bystré BMW Martina Jurečku, no medzi dvoma autami, ktoré súťaž nedokončili, bolo aj Clio domáceho jazdca Michala Valluša. „Nemali sme žiadne závažné udalosti. Mali sme síce zopár havárií, pričom jedna bola aj polovážna, keď jazdec so štartovým číslom 48 (Miloslav Majerčák, pozn.) bol ošetrený v nemocnici, ale odišiel po svojich so zranením kľúčnej kosti. Diváci si na mestskom okruhu opäť prišli na svoje. Stále inovujeme, nikdy to nie je to isté. Jediný ostáva mestský okruh, ktorý robíme s malými zmenami a trate vytvárame podľa toho, ako nám to dovolia samosprávy obcí a ochranárske združenia. Mali sme iných favoritov, ale čas, no najmä technika ukázala niečo iné, vyhral Tomáš Ondrej,“ hodnotil riaditeľ Rallye Tatry Stanislav Hanzeli, ktorého mrzí zmena plánu spôsobená námietkami obce Vyšný Slavkov: „K európskemu formátu je to ešte dlhá cesta. Naše očakávanie neboli naplnené hlavne pre zmenu pôvodne plánovaných tratí. Organizácia bola európskym štandardom, no trate nie. Tam musia byť maximálne dva prejazdy rýchlostných skúšok a aj dĺžka by mala byť iná.“ (mik)

Rallye-Tatry-rely-autá-ženy

Krásne ženy a športové autá – to pravé pre každého muža. (Snímka: mik)