Pokrstili Martinu, nový vrtuľník

Spoločnosť ATE uviedla minulý štvrtok do prevádzky nový vrtuľník Bell 429. Lietať bude zo základne v Poprade.

Nový vrtuľník Bell počas cvičenia 429. Snímka: ATE

Nový vrtuľník Bell počas cvičenia 429. Snímka: ATE

Aj keď nový vrtuľník vo štvrtok 25. augusta ešte len pokrstili, mal už za sebou aj „krst ohňom“. Od 17. augusta v ňom záchranári absolvovali 11 výjazdov, z toho osem do terénu a tri medzinemocničné prevozy. „Už v prvý deň sme mali jeden výjazd priamo v Tatrách, druhý deň sme mali ďalší zásah pri pacientovi na Poľskom hrebeni, potom sme mali pacienta v Pribyline, cez víkend sme mali pacientku v Nízkych Tatrách. Naozaj sme už vyskúšali všetko možné,“ hovorí vedúca lekárka Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby Iveta Križalkovičová.

Vrtuľníky testovali v Alpách
Doteraz spoločnosť Air -Transport Europe používala typ vrtuľníka Agusta. Nový Bell 429 od výrobcu Bell Helicopter vybrali z troch možných typov vrtuľníkov, rozhodnutie nakoniec padlo po testovacích letoch vo švajčiarskych Alpách. Na svete sa používa viac ako 260 vrtuľníkov tohto modelu na účely záchrannej služby, korporátnej obchodnej dopravy či verejných inštitúcií. ATE kúpilo štyri vrtuľníky Bell 429, zvyšné tri sú ešte u výrobcu v Prahe. „Nasadiť ich plánujeme do ďalších stredísk do konca tohto roka,“ hovorí generálny riaditeľ ATE Milan Hoholík.

V popredí na ľavej strane čaká vrtuľník Bell 429 na krst, po pravej strane vidíme už dobre známu Agustu. Snímka: jat

V popredí na ľavej strane čaká vrtuľník Bell 429 na krst. Po pravej strane vidíme už dobre známu Agustu. Snímka: jat

Oproti Aguste má Bell priestrannejšiu kabínu než akákoľvek iná ľahká dvojmotorová helikoptéra, má rovnú podlahu a v medicínskej verzii štyri sedadlá pre členov posádky a ležadlo pre pacienta. Vrtuľník dosahuje rýchlosť do 287 kilometrov za hodinu, má dolet 650 kilometrov. Od Agusty sa odlišuje výkonnostnými parametrami, má menšie vibrácie a zmenili sa aj niektoré pracovné postupy. Štandardná výbava vrtuľníka je doplnená o palubný navijak s možnosťou použitia lana až do dĺžky 86 metrov v ťažko dostupných terénoch, v ktorých nie je možné pristáť, pri Aguste to bolo 50 metrov. Toto je hlavná výhoda pre Tatry a Slovenský raj.

V Poprade školili pilotov zo Švajčiarska i Ruska
Proces prípravy posádky trval takmer deväť mesiacov. Prví traja piloti absolvovali výcvik v Bell Training Academy v Texase, títo piloti školili ďalších pilotov v leteckej škole v Poprade. Okrem slovenských, vyškolili aj pilotov z Turecka, Švajčiarska, Veľkej Británie a Ruska. Vyškoliť museli aj mechanikov, ktorí sa o vrtuľníky starajú. Zvyknúť si musia aj záchranári. „V Aguste sme presne vedeli, čo kde máme, vedeli sme pracovať, tak povediac, „naslepo“. V Belli sme si na tašky popísali štítky, aby sme vedeli, čo kde máme. Oproti Aguste sme museli vyskúšať, aké to je, keď dáte pacienta do sedačky a keď ho dáte do horizontálnej siete. Výkonnosť tohto vrtuľníka je podstatne väčšia a tým pádom aj rotorový prúd pôsobí na toho, ktorý je pod vrtuľníkom, viac. Na začiatku nás roztáčalo, ale už sme to zvládli. Vymysleli sme spôsob zavesenia na doktora, takže nás už neroztáča,“ hovorí Križalkovičová.

Meno podľa prvej pacientky
V ATE nechali výber mena na prvú záchrannú akciu. Počas výstupu na Lomnický štít sa pošmykla a zranila 36-ročná Martina. Prvý záchranársky let vrtuľníka smeroval 17. augusta do Vysokých Tatier. Pri Téryho kuloári spustili k žene lekárku pomocou palubného navijaka. K imatrikulačnému označeniu OM –ATR tak pribudlo po akcii aj meno Martina.

Spoločnosť ATE pôsobí na slovenskom leteckom trhu od roku 1991. Poskytuje služby v oblasti leteckej záchrany a leteckého priemyslu, zamestnáva vyše 100 ľudí. Hlavné sídlo má v Poprade. Jana TOMALOVÁ