V Poľsku chystajú železničnú magistrálu do Tatier

Poľská vláda dala zelenú na obrovskú železničnú investíciu smerom k slovenským hraniciam. Ide o novú železničnú magistrálu s dĺžkou 58 km, ktorá má spojiť mestečko Podleze pri Krakove so stanicou Piekielko na trati k hraničnému priechodu Muszyna – Plaveč s odbočkou na Zakopané.

Chystaná železničná trať je znázornená zelenou farbou. Infografika: Pociag Autobus Gory

Chystaná železničná trať je znázornená zelenou farbou. Infografika: Pociag Autobus Gory

Nová železničná trať významne skráti cestu z Varšavy a Krakova do Zakopaného a na Slovensko. Zatiaľ cesta vlakom z Krakova do Zakopaného trvá takmer štyri hodiny, oproti necelým dvom hodinám autom alebo dvom hodinám a 20 minútam autobusom. Zlý stav železničnej trate na poľskej strane Karpát spôsobil, že momentálne cez hraničné priechody Plaveč – Muszyna a Medzilaborce – Łupków nepremávajú žiadne vlaky pre cestujúcich. Nová železničná trať to má zmeniť. Vlaky na novej trati budú premávať rýchlosťou 160 km/h (na modernizovaných úsekoch súčasnej trate je to 120 km/h) a cesta z Krakova k slovenskej prihraničnej stanici Plaveč bude trvať niečo vyše dvoch hodín.

Prvý vlak by mohol traťou prejsť v roku 2024
O potrebe postavenia novej magistrály sa hovorí už niekoľko desaťročí, nikdy však k jej realizácii nebolo tak blízko. „Poľské ministerstvo dopravy práve zaviedlo tento projekt na základnú listinu železničných investícií celoštátneho významu. To znamená, že na tento projekt sa teraz budú hľadať finančné prostriedky zo štátneho a európskeho rozpočtu a že sa významne priblížila jeho príprava a výstavba,“ povedal pre Podtatranské noviny Pio­tr Manowiecki z občianskej iniciatívy Pociąg – autobus – góry (Vlak – autobus – hory), ktorá už niekoľko rokov presadzuje realizáciu tohto projektu a snaží sa o zlepšenie verejnej dopravy v Zakopanom a okolí.

Podľa slov Piotra Manowieckeho na to, aby touto traťou prešiel prvý vlak, si musíme ešte počkať. „Keby sa podarilo ešte v tomto roku ohlásiť tender na projektovú dokumentáciu, v roku 2019 by sa mohli začať prvé stavebné práce. Projekt by bolo rozumné rozdeliť na dve etapy. Najprv by prebehla modernizácia súčasnej trate Chabovka – Nowy Sącz a v tom čase by sa pripravoval najnáročnejší úsek magistrály medzi Podłężem a Piekiełkom, vrátane výkupu pozemkov. Celý projekt bude hotový najskôr v roku 2024,“ uviedol Manowiecki.

Vlaky majú odľahčiť Tatry a mestá od áut
Záujem o novú trasu má poľský železničný dopravca PKP Intercity. Vedenie firmy už ohlásilo, že po dostavaní trate pod Tatry budú premávať nielen pravidelné vlaky z Krakova (cesta im zaberie iba 1,5 hodiny), ale aj vlaky Pendolino z Varšavy. Cesta takým vlakom z hlavného mesta Poľska do Zakopaného bude trvať iba 4 – 4,5 hodiny. Železničiari, obyvatelia a vedenie mesta Zakopané očakávajú, že vďaka tomu väčšina turistov namiesto autom, príde do Tatier vlakom a na mieste sa budú pohybovať verejnou autobusovou dopravou, ktorá sa však bude musieť zlepšiť – najmä spojenia poľskej a slovenskej časti Tatier.

Momentálne je Zakopané a okolie preťažené autami, počas letnej alebo zimnej sezóny je veľmi ťažko si nájsť voľné parkovacie miesto, problémy sa vyskytujú aj na ceste k Morskému Oku a hraničnému priechodu Lysá Poľana. Preto je zlepšenie železničného spojenia poľských Tatier so zvyškom Poľska také akútne a volajú po ňom nielen občianski aktivisti, ale aj ochranári, vrátane vedenia Tatranského národného parku.

Ministerstvo: Obmedzenia sú na poľskej strane
Okrem rýchleho spojenia so Zakopaným nová magistrála významne zlepší aj železničnú dopravu na Slovensko, Maďarsko a Rumunsko, najmä smerom na Prešov, Košice a Budapešť. Ešte v 90-tych rokoch a po roku 2 000 niekoľkokrát denne premávali medzinárodné vlaky Kraków – Košice, ktoré ďalej pokračovali do Budapešti a Bukurešti. Potom však tieto spojenia zrušili. „Vlaková doprava bola a stále je záujmom SR, avšak aktivity Slovenska narážajú na značné obmedzenia na poľskej strane. Jednak je to veľmi zlá železničná infraštruktúra, ktorá spôsobila, že o vlaky, ktoré v minulých obdobiach existovali v početnejšom režime, bol čoraz nižší a nižší záujem,“ tlmočí tlačový odbor Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Poľský dopravca nevylučuje spojenie Poľska s Popradom
Môžeme v takom prípade očakávať, že po ôsmich až desiatich rokoch pôjdeme priamym vlakom z Popradu-Tatier do Krakova a Varšavy a možno aj ďalej k Baltu? Podľa Piotra Manowieckeho keď hovoríme o železničných spojeniach Poľska so Slovenskom, ide predovšetkým o vlaky z Krakova do Košíc. „Určite všetci by sme radi privítali vlak Krakov – Poprad, ale naša iniciatíva s tým zatiaľ neráta, lebo trasa ide obkľukou. Keďže vlak by išiel z Popradu k poľským hraniciam viac ako dve hodiny, cesta do Krakova by bola časovo oveľa dlhšia v porovnaní s cestnou dopravou. Avšak výhodu novej trate pre Popradčanov vnímam tak, že sa možno vytvorí systém kombinovanej verejnej dopravy – z Krakova alebo Varšavy vlakom do Zakopaného a potom s prestupom na autobus do Popradu, ktorý by podľa mňa mal v turistickej sezóne premávať oveľa frekventovanejšie ako dnes,“ povedal pre Podtatranské noviny Pio­tr Manowiecki. Priame železničné spojenie Poľska s Popradom však nevylučuje poľský dopravca PKP Intercity. „Vyžiadalo by si to však modernizáciu trate aj na slovenskej strane. Určite budeme takúto možnosť zvažovať, podmienkou je však súhlas slovenských železníc,“ uviedlo tlačové oddelenie PKP Intercity. Väčšie investície na trate z Popradu do Plavča slovenské ministerstvo dopravy zatiaľ nechystá. Prioritou pre Slovensko v oblasti železničného spojenia s Poľskom je modernizácia trate na Kysuciach, smerom k poľskému a českému Sliezsku.

Jakub Łoginow, spolupracovník Podtatranských novín v Poľsku