Bývalá rádiologička a informatička sa dnes živí umením

V stredu otvorili v Art Klube Tatranskej galérie výstavu Maryny Batsiukovej Okamihy súčasnosti. Autorka využíva už zriedkavú viacnásobnú expozíciu.

Anna Ondrušeková (vľavo) a Maryna Batsiukova počas vernisáže v Art Klube Tatranskej galérie. Snímka: jat

Anna Ondrušeková (vľavo) a Maryna Batsiukova počas vernisáže v Art Klube Tatranskej galérie. Snímka: jat

Keď sa na jej fotografie pozriete pozorne, zistíte, že záberov je na každej fotografii viacero. Zábery z Gruzínska, Arménska, Azerbajdžanu, Izraela či Francúzska zobrazujú ľudí, osobitosti, architektúru a všetko, čo autorku oslovilo počas cestovania po svete. Z každej krajiny vznikol cyklus snímok, v ktorom Batsiukova využíva techniku viacnásobnej expozície. Výstavu otvorili vernisážou v stredu 7. septembra, ako hudobný hosť vystúpila skupina Ostrov. Výstava bude prístupná do 9. októbra.

Technika jej v umení pomohla
Nie je bežné, že umelci sú vyštudovaní technici. Batsiukova ako bývalá rádiologička a informatička presedlala na umenie nielen ako na svoje hobby, dokonca sa umením živí. „Už je to vyše desať rokov, čo sa fotografiou zaoberám veľmi seriózne, vzdelávala som na akadémii umení, absolvovala som rôzne stáže a teraz si už ani neviem predstaviť život bez fotografie. Technické vzdelanie mi pomáha moje nápady zrealizovať. Fotoaparát je technická vec a treba ho poznať, aby robil to, čo ja chcem,“ povedala pre Podtatranské noviny Maryna Batsiukova.

Priniesla kúsok Gruzínska
Jednotlivé snímky nekombinuje digitálne, v klasickom fotoaparáte fotí viacnásobnou expozíciou, a preto je po vyvolaní každá fotografia prekvapením aj pre ňu. „Tento sud sa nazýva „kvevri“, Gruzínci v ňom robia víno, sudy sa zakopávajú do zeme. Vidíme aj tvár majstra, ktorý sa od svojho otca a deda učil z pokolenia na pokolenie, ako sa rukami tieto sudy vyrábajú z hliny,“ hovorí Batsiukova o jednej zo svojich fotografií z Gruzínskeho cyklu. „Odfotila som prírodu, sudy a potom portrét majstra, jeho tvár počas práce. Ide celkovo o tri snímky. Keď sa hovorí o Gruzínsku, počujeme „gamardžobat“ (dobrý deň po gruzínsky, pozn. red.) a cítime chuť vína zrejúceho v sudoch, ktoré vyrobil tento majster,“ pokračuje Batsiukova.

Snímka Mariny Batsiukovej z Gruzínskeho cyklu. Snímka: jat

Snímka Mariny Batsiukovej z Gruzínskeho cyklu. Snímka: jat

Viac snímok, viac pohľadov
„Výstava nie je rozsiahla, ale o to viac jednotlivé fotografie vyniknú,“ hovorí riaditeľka Tatranskej galérie Anna Ondrušeková. Oceňuje najmä techniku fotenia klasickou metódou na klasický negatív s viacnásobnou expozíciou, čo už dnes máloktorí fotografi robia. „Je potom o to zaujímavejšie, že môžete na fotografii naozaj nájsť viacero záberov, ponímaní aj pohľadov na krajinu alebo mesto,“ doplnila Ondrušeková.
Maryna Batsiukova sa narodila v roku 1961 v Minsku. Študovala na Bieloruskej štátnej univerzite informatiky a rádiotechniky. Od roku 1994 je členkou Bieloruského zväzu umelcov. Zúčastnila sa Tvorivých dielní Bieloruskej štátnej akadémie umení či stáže v Moskovskej škole fotografie a multimédií Rodčenka. Svoje fotografie vystavuje po celom svete. (jat)