Opera je „in“ a vôbec nie je nudná

Do artikulárneho kostola zavítalo po tretíkrát Operné gala. O benefícii a opere pre každého sme sa rozprávali s tvorcom myšlienky Ľudovítom Vongrejom.

Ľudovít Vongrej žije operou. Snímka: ĽV

Ľudovít Vongrej žije operou. Snímka: ĽV

Kedysi operu vôbec nemal rád, potom ho však úplne pohltila. Dnes spieva v opernom zbore Slovenského národného divadla, založil internetový časopis Opera Slovakia a organizuje benefičné koncerty. Opera je skrátka jeho životným štýlom. Občianske združenie Opera Slovakia stojí aj za Operným gala v Kežmarku. S Ľudovítom Vongrejom sme sa porozprávali nielen o benefícii a Opernom gala, ale aj o tom, prečo opera nepatrí len „smotánke“ a ako sa tento žáner môže dostať z Bratislavy, Banskej Bystrice a Košíc aj do malých miest.

Majú ľudia o benefíciu stále záujem?
» Záujem o benefíciu je a cítim, že ľudia radi pomáhajú, len sú opatrnejší. Forma pomoci je v ľuďoch prirodzene zakorenená, ale dnešná doba nás varuje pred všelijakými špekulantmi a ľuďmi, ktorí benefíciu zneužívajú na rôzne účely. U nás je to opačne a my vlastne ,,zneužívame“ operu, aby sme prostredníctvom pekného koncertu pomohli tým, ktorí to veľmi potrebujú. Som veľmi vďačný všetkým, ktorí sa stotožnili s našou ideou a na koncerte participujú. Zatiaľ máme čiastočne vybudované ,,len“ mediálne alebo bártrové spolupráce, no každá jedna je pre takýto typ koncertu veľmi dôležitá.

Operné gala by mohlo byť aj putovné, prečo práve Kežmarok? Dobré vzťahy, akustické vlastnosti kostola alebo niečo iné – čo Operné gala drží v Kežmarku?
» Priznám sa, že hoci som o tomto kostole počul, nikdy predtým som v ňom nebol. Prvotný impulz na tento priestor mi dala naša dramaturgička a korepetítorka Júlia Grejtáková, ktorá tu už niekoľkokrát koncertovala, evanjelický farár Roman Porubän privítal takýto typ koncertu. V Kežmarku postupne vytvárame novú tradíciu operného benefičného galakoncertu, aký na Slovensku zatiaľ nebol. Koncert nie je len o benefícii, ale aj o popularizácii operného žánru a prezentácii slovenských operných špičiek. Bude sa konať len raz do roka a vždy tradične na tomto mieste. Na Kežmarku nás láka vďačné publikum, príjemná atmosféra kostola, kvalitná akustika priestoru a jeho duchovná a umelecká krása. Je tu ideálny priestor a my si to veľmi vážime.

Ako sa vám darí finančne vykryť benefičný koncert?
» Zorganizovať operný benefičný koncert na Slovensku je pomerne náročná záležitosť. Finančné náklady na náš benefičný koncert sú znížené o honoráre, ale propagačný materiál, tlačoviny, plagátovanie, grafiku či inzercie mimo mediálne partnerstvá platíme v plnej výške. Už po druhýkrát nám jeden z partnerov poskytol sponzorsky ubytovanie, za čo sme vďační a veľmi nám to pomáha. Aj tento ročník sa nám však podarilo zorganizovať Operné gala ,,len“ s podporou mediálnych partnerov a vyprodukovať zisk krátený o spomínané výrobné náklady koncertu. Verím, že do budúcnosti sa nám podarí osloviť partnera, ktorý nám náklady pomôže znížiť a beneficientom poputujú vyššie sumy. Všetko je otázkou vývinu podujatia a znovuoživenia operného žánru v regiónoch a médiách.

Ľudovít Vongrej odovzáva symbolický šek na tisíc eur pre detský mobilný hospic. Foto: Zdenko Hanout

Ľudovít Vongrej odovzáva symbolický šek na tisíc eur pre detský mobilný hospic. Foto: Zdenko Hanout

Opera sa pod Tatry nedostáva bežne. Myslíte si, že by sa v našom regióne „uživilo“ aj viac operných koncertov za rok?
» Pri organizovaní týchto koncertov zisťujem, že v Kežmarku je priestor pre umenie a ľudia sú veľmi rozhľadení aj v tejto oblasti. Po nežnej revolúcii sa na Slovensku prestali intenzívne organizovať operné predstavenia či koncerty mimo hlavných kultúrnych centier Bratislavy, Banskej Bystrice a Košíc, lenže ľudia po takýchto podujatiach doslova bažia. Dnes práve takýto koncert môže byť alternatívou množiacej sa pseudokultúry a opera má priestor v každom kultivovanom prostredí. Pre podtatranský región je výhodou aj blízkosť Vysokých Tatier a aj na náš operný koncert v Kežmarku prichádza množstvo domácich či zahraničných turistov, ktorí si takto spestria dovolenkový čas.

Aj k opere treba ľudí privádzať. Akým spôsobom sa to dá?
» Opera podľa mňa nepotrebuje veľa na to, aby sa stala prístupnejšou. Dôležití sú však aktívni intendanti a producenti, ktorí sa v opere dokonale vyznajú, pretože nevydarená opera s priemernými spevákmi je pre operného nováčika konečnou. Operné gala v Kežmarku je ideálnym prostriedkom, ako priniesť kvalitných umelcov priamo k ľuďom a naživo. Ľudia zažijú atmosféru veľkých koncertných pódií, cítia vibráciu emócií, na konci si vypýtajú autogram a odchádzajú so zážitkom. Po poslednom koncerte v Kežmarku istá slečna povedala, že bola na opere prvý raz a keby nebolo nášho koncertu, ani by netušila, že ju má rada. Po tomto vyznaní som ju pozval aj do operného divadla a mňa teší, že sa stáva milovníčkou krásneho a hodnotného umenia. Toto pre seba a celý náš tím považujem za veľmi dôležitý výsledok našej aktivity.

Operné gala malo u divákov úspech. Foto: Zdenko Hanout

 

Medzi mnohými panuje názor, že opera je pre „horných desaťtisíc“ alebo, že opera je nuda. Darí sa Vám tieto mýty vyvracať?
» Opera je pre každého, kto má estetické cítenie, nielen pre ,,horných desaťtisíc“. Je to len zaužívaná fráza, ktorá sa ,,dedí“ z generácie na generáciu, ale práve Opera Slovakia sa ju snaží vyvrátiť. Ja sám osobne som veľmi dobrým príkladom toho, že opera dokáže osloviť aj laika. Kedysi som ju sám nemal rád. Až po vypočutí si prvotriednych spevákov naživo ma však okamžite zaujala. Neskôr som si prešiel svoju cestu a od dedinskej kapely som sa dostal k štúdiu na konzervatóriu a opere, ktorá ma pohltila až tak, že som zmenil zamestnanie, zmenil som mnohé názory, neskôr som založil internetový časopis. Opera je dnes doslova môj životný štýl, dokonca som aj aktívny umelec, keďže spievam v opernom zbore Slovenkého národného divadla.

Môže byť teda aj opera „populárna“, alebo patrí len na dosky „veľkých“ pódií?
» Dnes sú obľúbené aj priame prenosy operných predstavení zo svetových operných scén prostredníctvom sietí kín, a tak napríklad aj v Poprade majú diváci možnosť sledovať operné predstavenie z Royal Opera House v Londýne či opery v Paríži. Tieto kinoprenosy vnímam ako dobrý prostriedok na ,,cibrenie si“ vkusu. Operní speváci majú svoje fankluby, za operou sa cestuje, existujú doslova jej „zberatelia“, je to skutočne veľká vášeň spestrujúca život človeka. Niekedy si hovorím, že mnohí ľudia sa dnes v uponáhľanom svete nedokážu nájsť, nedokážu sami seba zaradiť, definovať sa a ja im radím, skúste to s operou. Vo svete je navštevovať operu ,,in“ a  zaujímavé je, že diváci opere rozumejú, sú jej vášniví milovníci. Poznajú diela, autorov, libretistov, umelcov, operné divadlá, históriu, majú prehľad o aktuálnom opernom dianí, je to fascinujúce.

Speváci vystupujú bez nároku na honorár, je náročné ich presvedčiť, alebo, naopak, sú charite naklonení?
» Pokiaľ ide o umelcov, do Kežmarku prichádzajú veľmi radi, takmer vôbec ich nemusím presviedčať, skôr mi hneď povedia áno. Najdôležitejší je však termín, keďže sú angažovaní na medzinárodnej operných javiskách niekedy aj na niekoľko rokov dopredu. Už teraz sme oslovili viacerých z nich na niekoľko ročníkov dopredu a verím, že sa z koncertu postupne vykreuje veľké operné benefičné podujatie, pretože doposiaľ sme také na Slovensku nemali. Jana TOMALOVÁ

Na treťom ročníku Operného gala v utorok 30. augusta podtatrancom zaspievali Mária Porubčinová, Peter Berger a Pavol Kubáň. Zo zahraničia prišli vynikajúci speváci, našli si čas a svoj hlas dali benefícii zadarmo. Program bol aj trošku populárny, zamiešané doňho boli aj neznámejšie árie. Každý ročník má aj benefičný charakter a podporí projekt, ktorý pomáha dobrej veci. Tento rok poputoval výťažok zo vstupného vo výške tisíc eur na prvý detský mobilný hospic na východnom Slovensku. Zakladateľku Miroslavu Hunčíkovú k tejto myšlienke priviedla smrť jej vlastnej dcérky. V roku 2014 sa Miroslava Hunčíková stala Filantropom roka 2014 a je tiež držiteľkou Krištáľového krídla za rok 2015.