Žltých cyklistov pribúda, plánujú sa novinky

Používanie zdieľaných bicyklov chcú zjednodušiť.

Žlté bicykle si požičiate zo žltých stojanov. Na fotografii občiansky aktivista Dominik Jakub. Snímka: vlknespi.sk

Za myšlienkou a realizáciou komunitného systému zdieľaných bicyklov stoja mladí aktivisti z občianskeho združenia Vlk, ktorý nikdy nespí. V septembri 2016 spustili pilotnú prevádzku tzv. Žltých bicyklov a potom, čo „vychytali muchy“ v systéme, sa bicykle do stojanov vrátili začiatkom marca tohto roku. Aj túto aktivitu však brzdí nedostatok peňazí. Financie hľadajú ťažko, sms bránu spustia za vlastné.

Požičiavajú na „dobré slovo“

Na používanie zdieľaných Žltých bicyklov sa vám stačí zaregistrovať na stránke www.yellowbikes.info a absolvovať krátke školenie, kde sa naučíte základné informácie o fungovaní zdieľaných bicyklov. Systém je založený na ústnej dohode, čo podľa zakladateľa a koordinátora iniciatívy Dominika Jakuba nebol problém, kým si bicykle požičiavali mladí, ktorých poznali aj osobne. K štvrtému máju bolo registrovaných 66 používateľov a podľa aktivistov prišiel čas, kedy dohoda na „dobré slovo“ nestačí. „Keď budeme mať zmluvy podpísané, bude jasné, kedy používateľ konal tak, ako mal a kedy zmluvu porušil. Iniciatíva si od toho sľubuje štandardizáciu a skvalitnenie služby občanom,“ povedal Dominik Jakub.

„Sms bránu spustíme na vlastné náklady v priebehu mája.“

Dominik Jakub

SMS sú obmedzené

Zaregistrovaný a zaškolený človek môže okamžite začať používať bicykel pomocou webovej aplikácie. V nej si vyberie, z ktorého stojana si ide požičať bicykel a zvolí si aj samotný bicykel. Požičiavanie funguje aj pomocou sms, momentálne však v provizórnom režime. Podľa Filipa Bajtoša z projektu Žlté bicykle sa problémy vyriešia tzv. sms bránou, ktorá používanie sms vylepší a bude fungovať nepretržite. Teraz si bicykel požičiate zdarma, aj tu však iniciatíva plánuje zmenu. „To, že nemôžeme používať sms bránu je z dôvodov, ze na to nie je rozpočet. Aktuálne zbierame spätnú väzbu od ľudí nad 18 rokov, pýtame sa ich, čo si myslia o spoplatnení a do akej miery chcú prispievať, aby mali zabezpečenú kvalitu služieb. Sms bránu spustíme na vlastné náklady v priebehu mája,“ hovorí Dominik Jakub.

Čakajú na peniaze

Dôležitá a potrebná je podpora mesta. Radnica prenajíma dielňu za symbolické euro, podmienky sú ale náročné. „Elektrina v dielni je v takom stave, že revízor po kontrole povedal, aby sme ju nepoužívali a teraz už nefungujú ani svetlá. Naše fungovanie je dosť obmedzené, keď robíme komunitné akcie pre verejnosť,“ hovorí Dominik Jakub. Občianske združenie žiadalo radnicu o finančnú podporu aj o rekonštrukciu cyklodielne. Do mestského rozpočtu na tento rok sa dostala oprava elektriny v dielni, finančná podpora na chod zdieľaných bicyklov, ktorá bola podľa Jakuba opakovane prisľúbená primátorom, nie.

„V rámci schváleného rozpočtu plánuje mesto vykonať opravu elektrických rozvodov a výmenu okna v zadnej časti nebytového priestoru. Na opravu všetkých elektrických rozvodov po revíziách pripravujeme podklady pre verejnú súťaž.  Okno plánujeme vymeniť v mesiaci máj,“ uvádza komunikačná manažérka Kežmarku Zuzana Šlosárová. Ďalšiu pomocnú ruku chce mesto podať formou poropagácie, zapojenia sa do projektu Mestských zásahov alebo do pripravovaného participatívneho rozpočtu. „Monitorujeme, ako sa bicykle uchytia a po dostavbe cyklochodníkov by sme radi pomohli financovať aj ich zámer. Konkrétnu výšku nevieme, návrh by mal prísť zo strany iniciátorov. O pridelení finančnej pomoci rozhoduje mestské zastupiteľstvo,“ povedala Šlosárová.

Jana Tomalová