Po 50 rokoch sa dočkáme nových vozňov na zubačke

Nové vozne budú jazdiť aj na Tatranskej elektrickej železnici.

Železničná spoločnosť Slovensko chystá výmenu elektrických jednotiek na trati Ozubnicovej železnice. Snímka: rov

Po 50-tich rokoch pripravuje Železničná spoločnosť Slovensko výmenu vozňov Ozubnicovej železnice Štrba – Štrbské Pleso. Ide o elektrické jednotky radu 405.9 a 905.9. „Železničná spoločnosť Slovensko plánuje v priebehu roka 2018 vyhlásiť súťaž na nákup piatich kusov elektrických jednotiek jazdiacich na tratiach Ozubnicovej železnice i Tatranských elektrických železníc. V súčasnosti prebieha definovanie súťažných podkladov a technická špecifikácia parametrov elektrických jednotiek pre zadanie zákazky na verejné obstarávanie,“ uviedol pre Podtatranské noviny hovorca železníc Tomáš Kováč. Nové vozidlá na zubačke by mali nahradiť tie súčasné, ktoré boli dané do prevádzky ešte v roku 1969 po znovuobnovení Ozubnicovej železnice.

Zubačka bude jazdiť aj na TEŽ-ke

Nové moderné vozne, ktoré vzídu zo súťaže, budú môcť byť prevádzkované nielen na zubačke, ale aj na tratiach Tatranských elektrických železníc na trati Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica. Železničná spoločnosť momentálne disponuje aj 15 elektrickými jednotkami radu 425.9, ktoré sú prevádzkované len na tratiach Tatranských elektrických železníc.
„V letnej turistickej sezóne sa občas vyskytnú kapacitné problémy. Ide najmä o prípady, kedy nie je možné zabezpečiť dostatočným počtom električiek zdvojovanie všetkých vlakov, u ktorých je to potrebné,“ uviedol hovorca. Nové vozne pre Ozubnicovú železnicu by tak mohli v prípade potreby posilniť kapacitu električiek v špičkovom období. Štandardom v nových vozňoch už bude klimatizácia, wi-fi či priestor pre prepravu bicyklov a lyží. Výmena vozňov na zubačke však chvíľu potrvá. „Dodacie doby pre vozidlá obdobných konštrukcií sú minimálne 24 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy,“ dodal Kováč.

Ozubnicová železnica Štrba – Štrbské Pleso. Snímka: rov

Staré vozne ponúknu na predaj

Projekt obnovy elektrických jednotiek Ozubnicovej železnice sa netýka obnovy električiek radu 425.9 prevádzkovaných na tratiach Tatranských elektrických železníc. Prevádzková životnosť električiek je podľa hovorcu ešte minimálne ďalších 15 až 20 rokov. Súčasné električky boli v Tatrách nasadené od roku 2003, keď postupne nahradili zastarané vozne EMU 89.0. Železničná spoločnosť zatiaľ nemá predstavu o tom, ako naloží s existujúcimi vozňami zo zubačky po nasadení nových elektrických jednotiek do prevádzky. „V prípade záujmu historických spolkov o nejaké vozidlo však nevylučujeme ani možnosť ich odpredaja,“ uviedol hovorca.
Prevádzka na zubačke sa začala už 27. júla 1896 a fungovala do roku 1933. V súvislosti s prípravami na Majstrovstvá sveta v klasickom lyžovaní na Štrbskom Plese v roku 1970 bola nanovo postavená trať zubačky a obnovená prevádzka. Obnovenú zubačku spustili do prevádzky 12. februára 1969 s vozňami, ktoré jazdia dodnes. Súčasný park vozidiel Ozubnicovej železnice disponuje troma dvojvozňovými osobnými súpravami Brown-Bover Baden a SLM Wintherthur.

Rastislav Ovšonka