Od vzniku Česko-Slovenska rok po roku: 1961

Prototyp z vešiaka nezvesíš

Vyzeralo to na nezaujímavý rok, a ajhľa: počet obyvateľov na našej planéte prekročil tri miliardy. Jurij Gagarin bol od 12. apríla prvým kozmonautom na svete. O päť dní neskôr sa nepodarila invázia na Kubu a následné zvrhnutie režimu Fidela Castra. Do vesmíru letel 5. mája aj Alan B. Shepard. Vo Viedni sa stretli N. S. Chruščov a J. F. Kennedy. Chvíľa nádeje sa skončila 13. augusta, keď v Berlíne začali stavať múr medzi východným a západným sektorom. Do decembra socialistické Albánsko prerušilo diplomatické vzťahy so ZSSR. Popradský Tatramat uviedol na trh prvé elektrické ohrievače vody.
Bol to taký rok napätého očakávania zmeny na tatranskej železnici. Ako tak spoľahlivá bola jedine „škoduľa“, malé i veľké Ganzy udržiavali železničiari v akej-takej prevádzke s vypätím všetkých síl, o problémoch tatroviek sme už písali. TEŽ-ke hrozil kolaps. Oprašovali sa existujúce štúdie (jedna z nich, o ktorej sa vlastne najviac uvažovalo, dokonca likvidovala nielen trať z Popradu do Smokovca, ale aj zo Smokovca do Vyšných Hágov), ale nakoniec bolo, našťastie, všetko ináč.
V roku 1960 prišlo rozhodnutie ministerstva dopravy, ktoré malo termínovo veľké oči, ale bolo spásou pre tatranskú železničnú dopravu: „objednat u národního podniku Vagónka Tatra Smíchov prototyp tříčlánkového elektrického čtyřpodvozkového motorového vozu EMU 89.0 pro rozchod 1 000(Borek, Vladislav: Elektrické jednotky 89.0. Corona Praha, 2006, s. 9.)
Žiadny prototyp nevisí na vešiaku, za jeho vznikom je tvrdá práca konštruktérov a technikov a množstva iných ľudí, čo úradníci na Ministerstve dopravy zjavne nepochopili. Úradníci si to totiž predstavovali tak, že sa len čiastočne upraví trojčlánková električka, ktorá bežne jazdila v mestskej prevádzke, no a politici si to v „záujme vyšších cieľov“ preložili tak, že veď to veľa roboty nebude a hotové to teda bude rýchlo.
Nebolo. Až o rok neskôr ako bol určený termín, dostal prototyp svoju reálnu podobu, no a až v nasledujúcom roku sa dostal aj na tatranské koľajnice. Ale to už je iný príbeh. Ten dnešný bol o tom, že iné boli predstavy úradníkov, iné politikov – a život je o niečom úplne inom.

Mikuláš Argalács