Upršanú Rallye Tatry ovládli Fabie

Piatok a sobota patrila tradičnému motoristickému podujatiu.

Nočný okruh nemohol chýbal. Na fotografii je obhajca prvenstva Grzyb na Škode Fabia R5. (Snímka: Daniel Hlinka)

Už 45. ročník Rallye Tatry slávnostne odštartoval v piatok podvečer spred obchodného centra Forum a potom sa dianie presunulo k viaduktu pri Obi a Tescu. Pretekári tam absolvovali divácky atraktívny nočný okruh, no už počas prvého dňa jazdy ovplyvňoval dážď. Najlepšiu východiskovú pozíciu si vybudovala posádka tímu Škoda Slovakia Motorsport Martin Koči s navigátorom Radovanom Moznerom ml. na Škode Fabia R5.

Martin Koči zvíťazil spôsobom štart – cieľ. (Snímka: mik)

Vyhral päť zo siedmich skúšok

V sobotu boli vyhradené ďalšie tri úseky v rámci siedmich rýchlostných skúšok. Išlo sa z Novoveskej Huty do Mlynkov, od kameňolomu pri Kvetnici popod les k poľnohospodárskemu družstvu v Spišskom Bystrom a z Vikartoviec do Šuňavy. Výdatné víkendové dažde eskalovali v sobotu pred 13.00 h, kedy sa mal merať úsek Poprad – Spišské Bystré opäť. K dažďovým kvapkám však pribudli aj krúpy a organizátori nariadili iba voľný prejazd. Posádky sa tak opäť presunuli na RS Huta potom RS Poprad a víťaza sme spoznali po ďalšej RS Vikartovce. Sumárnym časom 46:03 min sa ním stal Martin Koči, ktorý vyhral až päť rýchlostných skúšok: „Je to krásny pocit. Veľmi sa teším. Išlo sa rýchlo, no bolo to náročné s voľbou pneumatík. Trafili sme to, išli sme dobré tempo a celý tím odviedol super prácu. Najviac sa mi páčila najdlhšia RS Huta, ktorá mala aj nejaké horizonty a bola náročná.“

Víťazná posádka (zľava) Mozner – Koči na Škoda Fabia R5. (Snímka: mik)

Na Škode Fabia R5 jazdil aj obhajca prvenstva Grzegorz Grzyb s navigátorom Boguslawom Browinskim, no Poliaci zaostali za Kočim o vyše polminútu. Tretiu priečku v absolútnom poradí obsadila do tretice Škoda Fabia R5 s maďarskou posádkou Lászlo Német – János Szegö.

Hyundai i20 R5 Poliaka Chwista mal na Slovensku premiéru a na 45. ročníku Rallye Tatry obsadil celkovo 8. priečku. (Snímka: mik)

Druhé podujatie Majstrovstiev Slovenska v rally a zároveň Slovenského Rally Pohára prilákalo celkovo 67 štartujúcich zo Slovenska, Českej republiky, Poľska, Maďarska či Talianska. V rámci slovenského šampionátu štartovalo 52 súťažiacich, 14 dvojíc bolo prihlásených do pohárovej klasifikácie. Tu sa z prvenstva tešil Pavol Spišák (Lada VFTS) pred Tomášom Polovkom (Seat Ibiza 2.0 16V) a Jakubom Kolekom (Citroën C2). Hodnotenie dvojkoliek vyhral Egon Smékal (Citroën DS3 R3T Max), druhý skončil minuloročný šampión Martin Kysucký a tretiu priečku obsadil Rastislav Chvála (obaja Peugeot 208 R2). Jedna dvojica zbierala cenné skúsenosti v rámci Rallyškoly. Novinkou bola Green Rallye Tatry s jazdami zručnosti pre amatérov na hybridoch alebo elektromobiloch.

Rallye Tatry sa vidala aj ekologickým smerom. (Snímka: mik)

Favoriti, ktorí nedokončili

Samozrejme, našli sa aj pretekári, ktorí si brúsili zuby na výborné umiestnenie, no do cieľa ani neprišli. Pre technické problémy sa na trať v sobotu nedostal skúsený Igor Drotár (Ford Fiesta R5). Pri prejazde RS Huta nabral veľkú stratu Tomáš Ondrej (Škoda Fabia R5) a následne odstúpil. Veľký favorit Jan Černý z Českej republiky (Ford Fiesta R5) skončil na začiatku sobotňajšej časti pre zdravotné problémy spolujazdca a cieľ nevidel pre technický problém ani Peter Gavlák (Škoda Fabia R5). Aktuálny ročník Rallye Tatry dokončilo 51 vozidiel, 39 v rámci MSR, 11 posádok klasifikovali v SRP a jednu dvojicu v rámci Rallyškoly.

Do cieľa neprišiel ani Popradčan Tibor Kovacs na Mitsubishi. (Snímka: mik)

Hodnotenie organizátora

„Stále si latku nastavujeme vyššie a je vidno ako úroveň rely rastie. Bol to rekordný ročník v rámci prihlásených posádok, najviac ich aj odštartovalo a mali sme aj najviac divákov, napriek počasiu. Jednu rýchlostnú skúšku sme museli pre silnú prietrž a krúpy, dokonca, zrušiť. Trať totiž nebola zjazdná, pretože by to bolo veľmi nebezpečné pre pretekárov. Konečné poradie je dosť premixované. Vôbec som netipoval tohto víťaza, mal som úplne iné predikcie, ale som rád, veď je to rely. Budúci rok chceme byť kandidátskym podnikom Európy. Najviac nám vyhovuje májový termín, takže sa oň budeme v kalendároch uchádzať,“ vyjadril sa riaditeľ Rallye Tatry Stanislav Hanzeli.

Michal KLEIN