Od vzniku Česko-Slovenska rok po roku: 1979

Tragédia, ktorá otriasla Československom

OSN vyhlásila rok 1979 za Medzinárodný rok dieťaťa. Na jar vypukla čínsko – vietnamská vojna, ktorá priniesla viac ako 70-tisíc obetí. Veľká Británia má prvú ženu – premiérku Margaret Thatcherovú. Deväť členských štátov Európskeho spoločenstva si po prvý raz zvolilo svoj parlament. Sovieti začali inváziu do Afganistanu. Zomrel bývalý prezident Ludvík Svoboda i dlhoročná riaditeľka Astronomického ústavu SAV Ľudmila Pajdušáková.

Rok 1979 sa tragicky dotkol Vysokých Tatier, no nebola to iba tragédia tatranská, ale vskutku československá. Dňa 25. júna 1979 o 15.35 h vzlieta z popradského letiska na záchrannú akciu do Mlynickej doliny vrtuľník Leteckého oddielu Federálneho ministerstva vnútra Mi-8, pilotovaný Vladimírom Bačákom a Václavom Dvořákom s mechanikom Svatoplukom Ničom. Na palube je aj 6 záchranárov Horskej služby TANAPu. Manéver pri hľadaní zranenej nemeckej turistky (medzitým zišla sama nadol) bol pre ľudí a stroj osudný. Stroj sa pri nízkej letovej hladine pri prelete z chladnejšej do teplejšej vzduchovej vrstvy prepadol. Reakcia pilotov bola okamžitá, ale reakcia stroja o osem sekúnd pomalšia. Osudných osem sekúnd… Stroj narazil do hrany Capieho plesa, stal sa neovládateľný. V troskách zahynuli obaja piloti, okamžite aj záchranári Štefan Estočko, Martin Hudák, Pavol Húska, Bernard Jamnický a o päť dní neskôr zomiera v nemocnici aj Milan Kriššák. Dvaja prežili – a začali svoj mnohomesačný boj o život, potom o návrat do reálneho a normálneho pracovného života. Palce im držalo a ako sa len dalo, tak pomáhalo celé Česko-Slovensko.

V roku 1981 predstavili Horskej službe TANAP-u piloti Federálnej letky Ministerstva vnútra mjr. Tibor Nosian a mjr. Leoš Herchel novú metodiku a technológiu záchrany v horách s použitím vrtuľníkov Mi-8. Použiteľnú a požívanú až do roku 1990, keď už prišli upravené a neskôr pre záchranu v horách špecializované vrtuľníky. Obaja, Čech Svatopluk Nič a Slovák Laco „Tatko“ Janiga, sa ku svojej práci vrátili. Nič do kokpitu lietadiel a „Tatko“ do svojich milovaných hôr ako záchranár.

Mikuláš Argalács