Od vzniku Česko-Slovenska rok po roku: 1987

Kométu zachránila televízia

Svet bol v roku 1987 očarený jedným Rusom, ktorý sa volal Michail Gorbačov. Lenže nie iba o ňom bol v tom roku svet. Do pohybu sa dala Čína. Demonštrácie za slobodu boli v Poľsku, Pobaltí aj NDR, demonštrovalo sa aj v Prahe. Na Červenom námestí v Moskve pristálo malé športové lietadlo pilotované nemeckým pilotom – a odhalilo slabiny obrany ZSSR. Vo Washingtone podpísali Gorbačov a Reagan odzbrojovaciu dohodu. Na najvyšší post v KSČ nastúpil Milouš Jakeš a v ČSSR nastalo obdobie smutnej veselosti.

Električka Kométa v Rušňovom depe v Poprade. Snímka: rov

Tak trochu (alebo dosť?) bola záchrana tatranskej historickej električky, dnes známej Kométy, záležitosťou česko – slovenskou. Na odstavnej koľaji depa tíško zomierali staré električky. Kométu, stále legendárny motorový vozeň z tatranských koľajníc, si všimli mladí rušňovodiči a rozhodli sa: „Tá do šrotu nepôjde!“ Chlapi sa stretli v šatni depa a hľadali možnosti záchrany. To bolo v apríli 1983. Našli prvú cestu, ktorá znamenala, že ozaj do šrotu nepôjde. Vznikla popradská pobočka Pamätníka železničnej dopravy Bratislava. Lenže, elán je jedna krásna emócia, no čas, peniaze, materiál, chýbajúca dokumentácia, to boli síce chvíľu katalyzátory elánu, no zakrátko ho začali zabíjať. Práce postupovali pomaly, rok sa s rokom míňali – a Kométa bola stále bez života.
Šťastie však praje odvážnym a pripraveným. Československá televízia začala nakrúcať seriál Rodáci. Starší si možno spomenú na celú plejádu skvelých hercov tohto 22-dielneho seriálu: Brzobohatý, Hlaváčová, Hrušínský atď. V dejinách vtedajšej Československej televízie najdrahší projekt. Vďaka zaň, lebo pomohol Kométe!
Jeden z dielov scenára Jana Matějku predpisoval historickú tatranskú električku. A tak sa koncom roku 1986 chlapi z depa okolo Mariána Vaverčáka, Jara Vanču a Stana Antalíka dozvedeli, že dostanú pre splnenie svojho cieľa riadnu injekciu. Nakoniec boli dve tie injekcie. Jedna v podobe rozhodnutia Správy Východnej dráhy z 15. januára 1987 o tom, že obnova motorového vozňa a aj prívesného vozňa je zadanou prácou s termínom dokončenia. Ten termín bol 28. máj 1987. Druhou injekciou bolo financovanie, ktoré na seba prevzala Československá televízia.
Chlapi, ktorí to začali, pomáhali aj ďalej. Koncom marca 1987 už bola električka na tatranských koľajniciach a kamery filmárov mohli naplno pracovať. Pri slávnostnom akte sa predvádzala nielen električka, ale aj vysokí funkcionári, len ten mládežnícky kolektív bol akosi v úzadí… Ono to tak ale vždy býva.
Potom ktosi na Federálnom ministerstve dopravy objavil, že chýba nejaký papier. Šimeľ byrokracie zaerdžal riadne nahlas – a Kométa sa mala opäť odpratať do kúta depa. To, čo bolo ďalej, je však už iný príbeh.

Mikuláš ARGALÁCS