Cvičná firma je štartovacím balíčkom do života

Obchodná akadémia v Poprade hostila uplynulý štvrtok 11. ročník veľtrhu cvičných firiem.

Veľtrh cvičných firiem na Obchodnej akadémii v Poprade. Snímka: jat

Wafle, palacinky, ručne vyrábané mydlá či cestovné kancelárie, to aj mnohé iné priniesol 11. ročník kontraktačného dňa cvičných firiem. Na Obchodnej akadémii na Murgašovej v Poprade prezentovalo svoje výrobky či služby 19 tímov zo stredných odborných škôl z Prešovského, Košického a Žilinského kraja. Cvičná firma simuluje činnosti oddelení v skutočnej firme. Študenti sa stretnú so všetkými úskaliami podnikania až na jedno – neprídu o peniaze. Okrem cvičných firiem sa však prezentovali aj JA firmy, ktoré sú súčasťou celosvetovej siete Junior Achievement Worldwide. Pracujú s reálnymi peniazmi a fungujú ako akciové spoločnosti. Tri z nich podnikajú priamo na Obchodnej akadémii.

Môžu sa tešiť na dividendy

Vzdelávací program JA firma je súčasťou vyučovania. Trieda 3. C z odboru služby v cestovnom ruchu vytvorila dve firmy, 3. B trieda z odboru obchodná akadémia prevádzkuje školský bufet, ktorý z roka na rok „dedia“ tretiaci.

Súťažiacich aj porotcov privítali (zľava) riaditeľka Iveta Račeková a zástupkyňa pre odborné predmety Magdaléna Zavacká. Snímka: jat

„Tento predmet je jeden školský rok. V októbri alebo v novembri býva ustanovujúce valné zhromaždenie, v máji likvidačné valné zhromaždenie. Zhodnotenie dividend sa pohybuje okolo sto percent. Zatiaľ sa ani jedenkrát nestalo, že by boli v strate. Študenti zistia, že podnikanie nie je jednoduchá vec, musia zmotivovať svojich spolužiakov, často musia pracovať mimo vyučovacieho času – nakúpiť tovar a cez prestávky predávajú,“ vysvetľuje zástupkyňa pre odborné predmety Magdaléna Zavacká.

JA firma môže podnikať v rôznych oblastiach. Napríklad aj vyrábať hand-made mydlá. Snímka: jat

Študenti z firmy Dream Food získali predajom 70 akcií v  hodnote štyroch eur základné imanie na rozbehnutie bufetu a nákup tovaru. „Celá skupina sa zúčastňuje na dianí vo firme, má rozdelené úlohy a každý k nim pristupuje zodpovedne. Striedame si služby, snažíme sa ponúknuť spolužiakom stálu ponuku a rozširovať ju. Na charitatívnej burze sme robili palacinky, a to sa nám osvedčilo,“ vraví prezident Dream Food Marko Kalafut. Palacinky žali úspech aj na kontraktačnom dni.

Palacinky opäť žali úspech. Snímka: jat

Akcionári – teda žiaci, pedagógovia a ďalší zamestnanci školy – by mali byť koncom školského roka spokojní. „Väčšinou je to stopercentne vyplatená dividenda. Ak stojí akcia štyri eurá, okolo tých ôsmich eur sa dá nazbierať, a to je podľa mňa slušná dividenda na bufet,“ hovorí Marko Kalafut.

Ponúkajú široký záber

Podľa riaditeľky obchodnej akadémie sú študenti kreatívni. „Kvalitou idú stále vyššie. Hľadajú čo je prijateľné, čo sa dá v priebehu vyučovania predať, za čo by mohli získať peniaze,“ vraví riaditeľka Obchodnej akadémie Iveta Račeková. Príkladom je JA firma Endemit, ktorá má široký záber podnikateľskej činnosti. „Sme firma, ktorá je schopná urobiť hocičo. Robili sme punč, podieľali sme sa na cechovačke, pečieme koláče, zapletáme vlasy, robíme výmenné pobyty,“ vraví viceprezidentka marketingu Viktória Oravcová.

Endemit ponúka pestrú ponuku služieb. Snímka: jat

Firma Diamonds podniká so slaným a sladkým pečivom. „Predávame muffiny, torty, chodíme po škole, ale predávame aj mimo školy,“ vraví prezident firmy Diamonds Peter Horník. Aj v týchto dvoch „akciovkách“ by mali zarobiť na slušné dividendy.

Ceny „brali“ aj domáci

Súťaž o najkrajší výstavný stánok vyhral Waffle House z Obchodnej akadémie vo Vranove nad Topľou, najlepší manažérsky tím je z firmy Sparkles z Obchodnej akadémie Watsonova Košice, ktorý mal zároveň aj najpútavejšiu elektronickú prezentáciu. Naj katalóg vytvorili A &G Area z domácej obchodnej akadémie. Popradčania získali aj tretie miesto medzi manažérskymi tímami, ocenenie dostala cvičná firma Vidiecky dom Nevädza.

Peter Litavec hodnotí stánky cvičných firiem a JA firiem. Snímka: jat

Projekt cvičných firiem a JA firiem oceňuje aj riaditeľ Regionálneho poradenského a informačného centra Poprad Peter Litavec. „Je to len dobré a osobne si myslím, že každý na strednej škole by mal mať aspoň základy podnikania, lebo nikdy nevie, či ho život nedovedie k tomu, že bude musieť začať podnikať,“ povedal Peter Litavec.

Jana TOMALOVÁ