Za zážitok z Rallye Tatry si už diváci zaplatia

Najstaršia automobilová súťaž na Slovensku napíše svoj 46. ročník.

Budú ľudia na preteky zvedavý aj za peniaze? (Snímka: archív/mik)

Organizácie Rallye Tatry sa už tradične zhostil popradský AOS klub, ktorý podujatie pripravoval celý rok. Opäť bude zaradená do niekoľkých seriálov a pohárov vrátane majstrovstiev Slovenska, Tatransko-Valašského pohára, ale prvýkrát aj do FIA CEZ majstrovstiev historických automobilov v rely. Tento seriál pre 15 krajín strednej Európy pozostáva z deviatich pretekov, ktoré sa idú v šiestich krajinách. Dva z nich budú aj na Slovensku, pretože okrem Tatier sa pôjde ešte v októbri v Košiciach. Vlani sa s úspechom stretol i premiérový ročník Green Rallye Tatry, takže aj teraz si bude môcť zapretekať ktorýkoľvek vlastník elektromobilu či hybridu. Na súťažiacich čaká počas dvoch dní 232-kilometrová trať. Na nej absolvujú jazdy pravidelnosti, jazdu zručnosti, branno-športové prvky a vyskúšajú si jazdu na štyroch rýchlostných skúškach, ktoré sú zaradené aj v itinerári rely špeciálov. Organizátori sa snažia aj o presah tradičnej značky do iných oblastí. Už štvrtýkrát vyhlásili pre žiakov popradských základných škôl výtvarnú súťaž a najlepšie práce budú ocenené a vystavené vo vestibule Mestského úradu v Poprade od 23. apríla do 6. mája. Pod taktovkou Mariána Oravca, ktorý je bratom tajomníka rely, sa zloží aj 12-členný tím bežcov, ktorý sa pod názvom Green Rallye Tatry v auguste zúčastní najväčšieho štafetového behu na Slovensku Od Tatier k Dunaju.

Bez nočného okruhu si už Rallye Tatry ani nevieme predstaviť. (Snímka: archív/mik)

Od Šuňavy po Maguru

Posádky a diváci sa môžu tešiť aj na nové rýchlostné skúšky. Trať je dlhá 448,5 kilometrov a na 139,5 z nich sa bude jazdcom merať čas v rámci 12 rýchlostných skúšok. Situované budú takmer výhradne na asfaltových cestách v okresoch Poprad a Kežmarok. Samozrejme, väčšina z nich sa bude opakovať, takže v konečnom dôsledku pôjde o päť rôznych úsekov. V piatok 3. mája sa ešte pretekať nebude, ale ráno sa otvorí servisné parkovisko, doladí sa administratíva, v OC Forum fanúšikov poteší autogramiáda a na Námestí sv. Egídia bude aj slávnostný štart. V sobotu sa môžete tešiť na rýchlostné skúšky Šuňava – Vikartovce, Spišské Bystré – Poprad a chýbať nesmie ani nočný okruh v Poprade. V nedeľu sa posádky presunú do okresu Kežmarok, kde budú s časomierou jazdiť na úsekoch Vojňany – Reľov cez Spišskú Maguru a takisto Spišské Hanušovce – Osturňa. Prvé vozidlo sa na cieľovej rampe objaví o 16.30 h pred OC Forum.

Riaditeľ Rallye Tatry Stanislav Hanzeli. (Snímka: rov)

Osturňa je príkladom

Relyšport pre svoju existenciu nevyhnutne potrebuje participáciu dotknutých miest a obcí, ale, samozrejme, aj istú dávku tolerancie zo strany bežných vodičov, ktorých podujatia výrazne obmedzujú. „Stretávame sa so starostami, primátormi i políciou, aby sme to všetko dali dohromady. My si však vymyslíme niečo, čo potom musia bežní ľudia nejakým spôsobom zniesť. Za to, že to vedia rešpektovať, im chcem poďakovať a vďaka patrí aj mestám či obciam, ktoré sú súčinné. Pekným príkladom je obec Osturňa, kde nám pani starostka podala aj pomocnú ruku v tom zmysle, že tamojších občanov vyškolíme na traťových komisárov,“ vyjadril sa riaditeľ Rallye Tatry Stanislav Hanzeli, ktorý oznámil aj jednu nepopulárnu novinu: „Každý rok sa snažíme zvyšovať úroveň podujatia. Náš plánovaný rozpočet je 86 000 eur, s čím súvisí spoplatnenie vstupov na divácke miesta. Všade v okolitých štátoch je to bežná prax, akurát na Slovensku to bolo tabu. Za každý vstup na tieto miesta, ale aj na servisné parkovisko, budeme vyberať dve eurá, prípadne si môžu ľudia zakúpiť rovno permanentku na celé podujatie v hodnote sedem eur. Nedá sa to však zabezpečiť stopercentne a treba to považovať za akúsi podporu podujatia. Vstupné je predsa štandardom množstva športových akcií, ktoré majú vyššiu úroveň, ale bývajú aj na amatérskej báze.“ Podrobné informácie o posádkach, rýchlostných skúškach či uzáverách ciest vám poskytneme v nasledujúcom vydaní Podtatranských novín.

Michal KLEIN