Košičan Martin Koči obhájil minuloročný triumf

Rallye Tatry cez víkend napísala svoj 46. ročník.

Ambasádor podujatia Onřen Bisaha na Forde Fiesta R5. (Snímka: mik)

Organizátori trochu pozmenili koncepciu, keď sa v piatok večer síce konal slávnostný štart pred popradským OC Forum, ale pretekať sa začalo až od sobotného popoludnia. Teraz sa teda nezačínalo nočným okruhom, ale kombináciou RS Šuňava a RS Spišské Bystré, ktorá sa išla hneď trikrát. Jazdcom sa meral 14,6-kilometrový úsek zo Šuňavy cez Liptovskú Tepličku do Vikartoviec a následne 5,2 km zo Spišského Bystrého cez Visovú popri strelnici až k záhradkám pri Kvetnici. Po týchto šiestich rýchlostných skúškach viedol Martin Koči s navigátorom Radovanom Moznerom, ktorí si bez problémov uhájili priebežné prvenstvo po prvom súťažnom dni aj na 9,75-kilometrovej RS7 Poprad. Nočný okruh, bol tradične situovaný na viadukte medzi Obi a Tescom. Druhý Jaroslav Melichárek na Forde Fiesta RS WRC strácal 21 sekúnd a tretí ambasádor podujatia Ondřej Bisaha na Forde Fiesta R5 mal manko 50 sekúnd. Dvadsaťšeťročný Košičan Koči prvému dňu nedominoval iba dosiahnutým časom 36:35 min, ale aj tým, že okrem prvej rýchlostnej skúšky zvyšných šesť vyhral. Z popredných pretekárov v sobotu odstúpil len Čech Karel Trněný pre technické problémy jeho Fordu Fiesta R5.

Jaroslav Melichárek na Forde Fiesta RS WRC nebol prihlásený do kategórie majstrovstiev Slovenska. (Snímka: mik)

Nové trate a sneh

Posádky si v nedeľu odskočili aj do kežmarského okresu, kde ich čakalo päť záverečných rýchlostných skúšok v rámci dvoch úsekov. RS Magura sa merala na 11,7 km a z Podhorian cez Vojňany do Reľova sa išlo dvakrát. Nadväzovala na ňu 15,6 km  dlhá RS Tatranská, ktorá sa mala ísť trikrát zo Spišských Hanušoviec cez Veľkú Frankovú, Osturňu a cez les až pod Okrúhlu. Pretekári sa museli popasovať s vytrvalým dažďom a miestami ich otestoval aj májový sneh. Martin Koči to ustál, takže sa tešil z obhajoby titulu v hlavnej kategórii majstrovstiev Slovenska a zabezpečil si aj triumf v Tatransko-Valašskom pohári.

Radovan Mozner a Martin Koči. (Snímka: mik)

„Obhajoba bola náročná už len pre ten dážď, sneh a teploty okolo nuly. Do toho nové trate, takže sme sa museli snažiť. Asi najviac zabrať nám dala RS Tatranská, ale na druhej strane bola veľmi pekná. Je tam dlhý úsek po dedine, ide sa cez horizonty, takže veľká previerka. V závere bol ešte aj sneh, na ktorý nie je nikto pripravený, takže chápem rozhodnutie organizátora zrušiť posledný prejazd, pretože to bolo nebezpečné. Bolo to z veľkej miery o taktike. Museli sme nájsť kompromis medzi rýchlosťou a bezpečnosťou, čo sa nám darilo. Náročný víkend sme si užili. Primárne sa pozeráme na slovenský majstrák, ale potešia aj iné ocenenia v iných seriáloch,“ vyjadril sa spokojný Košičan Koči. Druhé miesto obsadili bratia Jaroslav a Erik Melichárekovci a tretie Poliak Grzegorz Grzyb s Jakubom Wróbelom na Škode fabia R5. Z domácich jazdcov v hlavnej kategórii sa najviac darilo Andrejovi Kacvinskému na Opli Adam, ktorý v absolútnom poradí obsadil 19. priečku.

Andrej Kacvinský na Opli Adam. (Snímka: mik)

Diváci zaplatili

„Máme za sebou 46. Rallye Tatry a pre nás to bola premiéra v tom, že išlo o dvojetapové preteky, v ktorých sa každý deň hodnotil samostatne. Štartovali posádky zo štyroch krajín. Od krásneho počasia sme tu mali dažde a aj sneh, takže pretekári si vyskúšali všetko. Nemali sme žiadnu závažnú udalosť, takže priebeh bol hladký. V nedeľu sa jazdili nové trate, ktoré sú krásne a pochvaľovali si ich aj pretekári. Škoda, že sneh narobil trošku starosti, ale prvá polovica dňa vyšla veľmi dobre. Zopár posádok vypadlo, ale išlo o bežné technické problémy,“ hodnotil riaditeľ najstaršej automobilovej súťaže na Slovensku Stanislav Hanzeli a poďakoval divákom: „Napriek tomu, že novinkou bolo zavedenie vstupného, pretože zháňanie peňazí býva z roka na rok ťažšie, diváci nás podporili. Vstupné bolo férové, nemali sme žiadne brány, niektorí sa síce čudovali, ale zaplatili a nezanevreli na tento šport. Podľa informácií, ktoré máme, bola na mestskom okruhu, dokonca, najvyššia účasť.“

Celkový víťaz Martin Koči na Škode Fabia R5. (Snímka: mik)

Inovácia musí byť

Už býva zvykom, že po skončení jedného ročníka Rallye Tatry sa začína pripravovať aj nasledujúci. „Pôjdeme v rovnakom režime ako teraz, takže rely bude dvojdňová, resp. dvojetapová. No nechceme to robiť v prvej polovici mája, ale skôr v závere. Čo sa týka rýchlostných skúšok, tak niečo zopakujeme a niečo obnovíme. Vždy musíme priniesť niečo nové, aby si jazdci nezvykali na rovnaké veci. Tento rok sme už mali Zónu strednej Európy historikov a v budúcnosti by sme chceli ísť aj do štandardných áut tejto zóny. Obohacuje nás aj spolupráca v rámci Tatransko-Valašského pohára, ktorý bude pokračovať ďalej a rozvíjať chceme aj Green Rallye Tatry. Je to súťaž pre štandardných vodičov a zábava pre nich,“ doplnil Hanzeli.

Michal KLEIN