Rallye Tatry mala od svojho vzniku pár prestávok

Až sedem ročníkov mali preteky s Tatrami spoločný len názov, jazdili sa na Považí v okolí Púchova.

Škoda 130 RS. Snímka: www.rallyetatry.sk

Už tento víkend sa na podtatranských cestách uskutoční 46. ročník Rallye Tatry. Ten prvý sa konal v roku 1969, tohto roku tak uplynie 50 rokov od vzniku týchto legendárnych pretekov, ktorými v minulosti žilo nielen celé mesto, ale i región. V krátkosti si priblížime zaujímavé momenty týchto pretekov. Načreli sme pritom do bohatého archívu Rallye Tatry, ktorého vlastníkom je jeden zo spoluorganizátorov podujatia a motoristický nadšenec Eduard Markovič.

Začínali s 15 posádkami

Predchodcom tejto najstaršej automobilovej súťaže boli motocyklové preteky o Popradskú valašku. V uliciach Popradu sa na prelome 50-tych a 60-tych rokov preháňali na „mestskom okruhu“ motocyklisti z celého vtedajšieho Československa. Prvý ročník Popradskej valašky sa konal ešte v roku 1954. Trať okruhu viedla od železničnej stanice okolo objektu parnej elektrárne na námestie, na Ulicu Slovenského odboja a späť k železničnej stanici. Okruh sa v jednotlivých rokoch mierne upravoval. Popradská valaška vydržala len asi desať rokov. Okrem cestných motocyklov sa v Poprade v tomto období konali aj preteky na plochej dráhe i motokrosové preteky v areáli bývalej tehelne.

Vôbec prvý ročník Rallye Tatry, ešte pod názvom Tatranská Rallye, odštartoval 24. augusta 1969 spred budovy Mestského národného výboru v Poprade. Do súťaže sa prihlásilo 15 posádok, víťazom sa stala dvojica Tvrdoň – Martiš na Škode 1000 MB. Organizátorom pretekov bol Automotoklub pri OV Zväzarmu v Poprade na čele s predsedom Oskárom Meltzerom. Trať prvých pretekov merala 252 km a viedla po cestách s asfaltovým povrchom z Popradu cez Štrbu, Vikartovce, Kežmarok, Spišskú Starú Ves, Červený Kláštor, Nižné Ružbachy, Dobšinskú ľadovú jaskyňu a Betlanovce späť do Popradu.

Ilustračná snímka: mik

Už v počiatkoch boli aj nočné skúšky a mestský okruh

Už o rok, v roku 1970 dostalo riaditeľstvo súťaže prihlášky od 100 posádok, do cieľa ich prišlo 91. Absolútnymi víťazmi sa stali Hubáček – Rieger (ČSSR) na vozidle Renault 8 Gordini. Významným medzníkom tatranskej rely bol rok 1972, kedy popradskí organizátori z poverenia ÚAMK ČSSR usporiadali medzinárodnú automobilovú súťaž Rallye Slovensko. V rámci nej sa uskutočnila súťaž družstiev o Pohár krajín socialistického tábora a Majstrovstvá ČSSR. Táto medzinárodná automobilová súťaž nadväzovala na úspešné tri ročníky Rallye Tatry. Na štart súťaže sa postavilo 94 posádok. Trať merala 1060 km a viedla cestami Východoslovenského a Stredoslovenského kraja. Absolútnymi víťazmi sa stali Žid – Soukup z AZNP Mladá Boleslav na vozidle Škoda 120 SR. V roku 1974 sa do súťaže prihlásilo 117 posádok z 10 krajín. Objavili sa tu také autá ako Renault Alpine, Porsche 2700 či Toyota Celica. Časť pretekov sa už vtedy jazdila v noci. Novinkou bola zvláštna kvalifikačná skúška na okruhu v Poprade. Tento okruh mal 25 km. V roku 1975 sa prihlásilo rekordných 132 posádok z 13 krajín, na ktoré čakala 750 kilometrová trať so 17 rýchlostnými skúškami.

Rallye Tatry prežilo aj spoločensko-politické zmeny po roku 1989. Trať pretekov sa menila v roku 1992 na jej 24. ročníku, keď prechádzala okresmi Poprad, Stará Ľubovňa a Spišská Nová Ves. Atraktívne trasy vznikli vo vojenskom priestore v Záľubici. Od roku 1997 sa Rallye Tatry stala opäť súčasťou seriálu Majstrovstiev Európy.

Prestávky a presun do Púchova

V tomto období sa však začali objavovať vážnejšie ekonomické problémy so zabezpečením súťaže. V roku 1998 mali preteky prvú prestávku. V roku 2000 malo podujatie nie celkom tradičný záver, keď na zásah členov Lesoochranárskeho zoskupenia VLK museli organizátori zrušiť niektoré rýchlostné skúšky. Zrejme aj to prispelo k tomu, že preteky sa na niekoľko rokov presunuli do Púchova. Zástupcovia AMK Rallye Tatry spolu s predstaviteľmi SAMŠ oslovili s týmto projektom predstaviteľov púchovského Matadoru, a ich vstupom dostala tatranská rely novú dimenziu a na sedem rokov, prvýkrát v roku 2001, sa presťahovala na Považie. Kráľom Rallye Matador Tatry v Púchove sa stal český jazdec Václav Pech, ktorý dokázal zo siedmich ročníkov na Považí celkom šesťkrát vyhrať. Iba v roku 2004 vyhral iný český jazdec Roman Kresta. Vtedy sa jedna z etáp rely odohrávala na Vsetínsku v Českej republike. Nové vedenie púchovského Matadoru sa však rozhodlo ďalej nepodporovať automobilový šport. Posledná Rallye Matador Tatry sa šla v roku 2007. Tatranská rely sa ďalší rok vrátila späť do Popradu. Centrom súťaže bol rozsiahly komplex AquaCity. Už 39. ročník sa konal pod názvom Aquacity Carbon Neutral Rallye Tatry 11. až 13. septembra 2008, avšak nasledovala ďalšia pauza.

Nočné rýchlostné skúšky v meste boli vždy lákadlom. Ilustračná snímka: mik

Obnovené preteky začali ako Minirally cup Poprad

S obnovením pretekov prišla partia z AOS klubu Poprad, ktorý v roku 2011 zorganizoval Minirally cup Poprad. Hoci sa preteky išli pod hlavičkou Rallye Tatry, tieto preteky sa nezapočítavajú do seriálu pretekov. Podobne v roku 2012 sa konala Rallye Tatry ako súťaž Slovenského rely pohára. Tieto dva ročníky boli akousi skúškou pre nový tím organizátorov, ktorí sa chystali na obnovenie automobilových pretekov v pôvodných rozmeroch. Jubilejný 40. ročník Rallye Tatry ako súčasť Majstrovstiev Slovenska sa uskutočnil 26. a 27. júla 2013. O rok neskôr sa preteky išli v októbri, nasledujúce dva roky znovu v júli a od roku 2017 sa Rallye Tatry jazdí v májovom termíne. Ten 46. ročník sa uskutoční od 3. do 5. mája 2019. Preteky sú súčasťou Tatransko-Valašského pohára. Novinkou je Rallye Tatry Legend a súčasťou je i Green Rallye Tatry, do ktorej sa mohol prihlásiť ktokoľvek.

Rastislav OVŠONKA