Cestársku techniku delí kraj rovným dielom. Naše samosprávy chcú zmenu

Regionálne združenie ZMOS-u diskutovalo o správe a údržbe ciest a modernizácii techniky. Hľadajú efektívnejší model fungovania a chcú viac vozidiel pre okresy pod Tatrami.

Cestárska technika sa rozdeľuje pre okresy nášho kraja spravodlivo. V konečnom dôsledku sú na tom najhoršie Podtatranci. Snímka: archív

Rada Regionálneho združenia tatranských a podtatranských obcí (RZTPO) sa začala stretávať, aby diskutovala o otázkach, ktoré trápia naše samosprávy. Na ostatnom rokovaní bola témou správa a údržba ciest II. a III. triedy, ktoré spravuje Prešovský samosprávny kraj, a tiež modernizácia techniky. Starostovia a primátori podtatranských samospráv sa stretli s riaditeľmi Správy a údržby ciest oblasti Poprad Mariánom Barillom a oblasti Stará Ľubovňa Michalom Drobňákom.

Chcú mať slovo pri údržbe

„Cieľom bolo oboznámiť sa, aký model údržby je používaný v správe a údržbe ciest, aby sme najprv pochopili, ako sú strediská nastavené, financované a aký je stav techniky.  Na jednej strane môžeme mať požiadavky, ale musíme poznať, ako je nastavený systém a ako ho môžeme zmeniť,“ povedal predseda RZTPO Štefan Bieľak.

Ilustračná snímka: SÚC PSK

Predstavitelia samospráv plánujú tento mesiac ďalšie stretnutie, kde sa všetci starostovia regionálneho združenia stretnú s vedením Správy a údržby ciest z Prešova. S nimi chcú diskutovať o pružnejšom modele údržby. Reč by mala byť nielen o letnej údržbe, ktorú chcú samosprávy pravidelnú a vo väčšej frekvencii. „Chceme sa baviť aj o zimnej údržbe, opäť je to otázka frekvencie, kvality, rýchlosti a včasnosti údržby a opäť aj otázka financií. Na stretnutí budeme hovoriť aj o rozsahu modernizácie ciest. Máme asi 40 percent ciest II. a III. triedy v havarijnom stave. Potrebujeme od kompetentných vedieť, ako sa s tým plánujú vysporiadať a akým spôsobom sa budú určovať priority rekonštrukcie a modernizácie,“ vysvetľuje Štefan Bieľak.

Nespravodlivý spravodlivý systém

PSK už situáciu rieši. Správa a údržba ciest pripravuje nový model posudzovania priorít modernizácie jednotlivých úsekov ciest a samosprávy sa na ňom chcú podieľať. V správe PSK sú cesty, ktoré sa opravovali pred desiatimi rokmi a dnes by už opäť potrebovali rekonštrukciu. Mnohé cesty sa do opravy ešte ani nedostali. Technika je prevažne zastaralá, tej modernej je málo.

Kolotoč opráv sa nikdy nekončí. Ilustračná snímka: SMK Poprad

„Veľmi dôležitý fakt sa dnes povedal, že rovnaký spôsob prerozdeľovania financií a techniky je bez ohľadu na to, či sa nachádzame v regióne pod Tatrami alebo v Humennom či v Bardejove. To znamená, že rovnaký počet techniky sa rozdeľuje medzi okresy. Pritom tu vozidlá nabehajú trikrát viac kilometrov počas zimnej údržby, pretože tu je zimná sezóna možno päť mesiacov. Na východnom Slovensku je to otázka možno jedného-dvoch mesiacov, kedy je to ťažké,“ hovorí Štefan Bieľak. V kritických dňoch podľa Bieľaka technika nestačí a vodiči kritizujú cestárov, ktorí za nepriaznivý stav nemôžu. Je potrebné, aby bolo najmä pod Tatrami viac kvalitnej a modernej techniky.

Obce by mohli pomôcť cestárom

Riaditeľ Správy a údržby ciest oblasti Poprad Marián Barilla povedal, že v príprave je plán obnovy havarijných úsekov ciest na obdobie piatich rokov. S predstaviteľmi samosprávy sa rozprávali aj o tom, ako dokáže cestárom pomôcť regionálne združenie ZMOS-u.

Samosprávy plánujú ďalšie stretnutie. Na snímke predseda RZTPO Štefan Bieľak. Snímka: www.obecne-noviny.sk

„Prechádzali sme si možnosti, ako je pomoc pri letnej kosbe alebo pri zbieraní odpadkov pri cestách, čo by mohli napríklad obce realizovať svojimi kapacitami. V rámci zimnej údržby sme sa rozprávali, či by v prípade kalamitných stavov mohla pomáhať obecná technika,“ uviedol Marián Barilla.

Jana TOMALOVÁ