Po takmer polstoročí budú motocyklisti súťažiť pod Tatrami o Popradskú valašku

Pôvodne rýchlostný okruh motocyklov sa zmení na zraz motocyklových veteránov s jazdou pravidelnosti.

Historické motocykle budú súťažiť o Popradskú valašku. Snímka: archív Martina Mladoňa

Len pred troma rokmi vymysleli nadšenci zo združenia Veteran car club Tatranský Oldtimer podujatie s rovnomenným názvom a už tohto roku pripravujú ďalšiu novinku. Po takmer 50 rokoch plánuje partia popradských veteranistov obnoviť motocyklovú súťaž o Popradskú valašku.

Bude to 14. ročník

Nepôjde však už o rýchlostný okruh motocyklov, ako tomu bolo v minulosti, ale bude to zraz historických motoriek. Tie budú musieť mať rok výroby maximálne 1964. Na pôvodné podujatie chcú organizátori nadviazať aj číslovaním. Medzi rokmi 1954 a 1964 sa v Poprade konalo desať ročníkov týchto obľúbených pretekov. Potom ešte na prelome 60-tych a 70-tych rokov sa šli tri ročníky. Motocyklová súťaž o Popradskú valašku tak v roku 2019 napíše 14. kapitolu. Podujatie plánujú nadšenci starých automobilov a motocyklov v prvej polovici septembra.

Obnovené podujatie bude mať hlavný stan v neďalekom Spišskom Bystrom, cez Poprad však bude prechádzať trať pretekov. Martin Mladoň nevylúčil, že v budúcnosti sa môže situácia zmeniť a centrom podujatia sa opäť stane Poprad. „Nevymýšľame nič nové, práve naopak, chceme nadviazať na históriu a tradíciu, keď sa v Poprade jazdili motocyklové preteky. Nepôjde už však o rýchlostné preteky. V prvom rade chceme ukázať verejnosti krásu starých motocyklov. Zrazy automobilových veteránov sú u nás relatívne rozšírené, osobitných zrazov motocyklových veteránov je však pomenej,“ uviedol predseda združenia Martin Mladoň.

Štart Rýchlosntého okruhu motocyklov o Popradskú valašku v 60-tyh rokoch 20. storočia. Snímka: archív Mikuláš Argalácsa

Jazda pravidelnosti

Aj keď od veteránov ťažko očakávať nejaké rýchlostné rekordy, zraz historických motocyklov bude mať aj súťažnú časť. Pôjde o jazdu pravidelnosti. Prihlásení účastníci absolvujú okruh zo Spišského Bystrého cez Poprad a Hranovnicu späť do Spišského Bystrého s dĺžkou približne 23 kilometrov. Historické motorky prejdú trasu za plnej premávky a budú musieť dodržiavať všetky dopravné predpisy. Pri druhej jazde čaká na účastníkov rovnaký okruh. Víťazom sa stane ten pretekár, ktorého jazdy budú mať najmenší časový rozdiel. „Nejde o rýchlosť. Jazdec môže trať prejsť za desať minút, ale aj za pol hodiny, avšak v druhej jazde sa musí čo najviac priblížiť k času prvej jazdy,“ priblížil súťažnú časť pretekov podpredseda klubu Eduard Kubaský. Na víťaza pretekov čaká odmena v podobe valašky, ktorá dala v minulosti pomenovanie celému podujatiu. Hlavný dôvod, prečo bude centrum celého podujatia Spišské Bystré, je podľa Martina Mladoňa skutočnosť, že tu našli organizátori podporu pre celé podujatie.

Organizátori z Tatranského Oldtimera očakávajú, že na toto podujatie by mohlo prísť pod Tatry okolo 50 historických motocyklových veteránov nielen zo Slovenska, ale i zo zahraničia. Samozrejmosťou bude prehliadka historických motoriek. Organizátori pripravujú aj menší kultúrny program. O detailoch celého podujatia vás budeme informovať.

O pôvodných pretekoch Popradská valaška sa dnes vie prakticky len to, že boli predchodcom automobilovej súťaže Rallye Tatry. V niektorom z nasledujúcich čísel novín si priblížime históriu týchto motocyklových pretekov, ktoré siahali až na pozíciu majstrovstiev Československa.

Rastislav OVŠONKA