Zdieľané bicykle nájdete už aj v Poprade

Základná sadzba za používanie bicykla je jedno euro za hodinu pri sekundovej tarifikácii.

Zdieľané bicykle dorazili už aj do Popradu. Snímka: rov

Uplynulý štvrtok spustila samospráva systém zdieľaných bicyklov – bikesharing. „Poprad je štvrté mesto na Slovensku a druhé najväčšie po Košiciach, kde spúšťame tento bikesharing. Zatiaľ máme k dispozícii 65 bicyklov. Pripravili sme 12 stanovíšť. Uvidíme, či sa to uchytí. Ak bude záujem, na budúcu jar by sme zvýšili počet bicyklov. Tieto necháme vonku do konca októbra. Dúfam, že nám nezmiznú,“ uviedol pri spustení systému bikesharingu primátor Popradu Anton Danko.

Výhodou je bezstanoviskový systém

Systém spustilo mesto v spolupráci s firmou Antik telecom, ktorá už má so zdieľanými bicyklami skúsenosti. „Bikesharing prináša inú formu dopravy, aká doteraz v meste bola. Systém je nastavený jednoducho. Po stiahnutí aplikácie z internetu a registrácii si môže záujemca vziať bicykel kdekoľvek na území mesta, vysadnúť naňho, odviezť sa kam potrebuje a nechať ho na inom voľne dostupnom priestranstve. Tu si môžu bicykel nájsť ďalší záujemcovia,“ priblížil systém bikesharingu Peter Blaas zo spoločnosti Antik telecom. Ide o bezstanoviskový systém zdieľaných bicyklov, takže ľudia nemusia odkladať bicykle na konkrétne miesto, ale môžu ho nechať kdekoľvek na verejne prístupnom mieste. Takýto systém podľa neho umožňuje väčší rozptyl bicyklov po meste, a tým aj ich lepšiu dostupnosť pre záujemcov.

Mesto Poprad zriadilo 12 stanovíšť s informačnými tabuľami. Zároveň sú to aj odporúčané miesta pre parkovanie bicyklov. Stanovištia sa nachádzajú v každej mestskej časti, na sídliskách, v centre mesta, ale napríklad aj pred mestským úradom, pri železničnej stanici alebo pri nemocnici či Aquacity. Miesta sa vyberali aj podľa toho, kde je vyššia koncentrácia turistov, hoci podľa Blaasa zo skúseností je evidentné, že zdieľané bicykle využívajú najmä miestni, a to na dopravu do zamestnania či na odvoz domov ako alternatívu k autám. Keďže Poprad je aj turistickým centrom, očakáva, že tu môže byť iná situácia. Asi desať percent objemu tvoria nočné jazdy, najmä na dopravu domov z rôznych zábavných podnikov.

Medzi prvými si nové bicykle vyskúšal aj primátor Anton Danko. Snímka: rov

Služba nebude zadarmo

Tento systém však nebude pre ľudí zadarmo. Základná cena je jedno euro za hodinu používania bicykla s minútovou tarifikáciou. Očakávanú priemernú dĺžku používania bicyklov odhaduje Blaas na päť až šesť minút, takže jedna jazda vyjde záujemcu na niekoľko centov. Na začiatku je však potrebné zaplatiť depozit vo výške 30 eur a minimálny kredit desať eur. Častejší užívatelia budú môcť využiť desaťeurový mesačný paušál, v cene ktorého je denne jedna hodina používania. K dispozícii bude aj celosezónny lístok v hodnote 30 eur. V tejto cene je taktiež jedna hodina bicyklovania denne. „Naše skúsenosti sú také, že hneď po spustení dochádza k veľkému počtu jázd. V Košiciach registrujeme okolo dvetisíc jázd denne pri počte asi 500 bicyklov,“ uviedol Blaas. Každý bicykel je sledovaný cez GPS systém. Prevádzkovateľ si vie dohľadať aj bicykel, ktorý nie je oficiálne požičaný a pritom sa hýbe, čo môže naznačovať jeho nelegálne používanie. „Prax ukázala, pri stovkách nasadených bicyklov, že počet krádeží je minimálny. Najviac času nám, paradoxne, zaberajú opravy bicyklov. Aj prípadov vandalizmu je len minimum,“ dodal Blaas. Jednou z povinností mesta bude zbierať pokazené bicykle a doviezť ich do servisného strediska. Opravy a údržbu bicyklov bude mať na starosti firma.

Rastislav OVŠONKA