Nová cesta prepojí Popradskú a Továrenskú ulicu

Vo štvrtok otvoria dlhoočakávaný juhovýchodný obchvat mesta.

Juhovýchodný obchvat mesta odbremení centrum Starej Ľubovne. Snímka: rov

„Pre mesto to znamená zavŕšenie tridsaťročného úsilia o vybudovanie juhovýchodného obchvatu. Pracovalo na tom niekoľko primátorov i zastupiteľstiev. Táto téma nie je pre nás uzavretá. Od juhovýchodného obchvatu očakávame odťaženie centra od dopravy, kde sa začneme zaoberať vytvorením pešej zóny,“ uviedol primátor Starej Ľubovne Ľuboš Tomko.

Kľúčová investícia pre región

Doprava je podľa primátora výzvou pre mesto. „Prioritou po vybudovaní juhovýchodného obchvatu je vybudovanie Vansovej ulice, ktorá vie naviesť až okolo desaťtisíc ľudí, aby využívali juhovýchodný obchvat. Obchvat bude mať až vtedy pridanú hodnotu, keď bude vybudovaná Vansovej ulica,“ uviedol primátor. Na tejto ulici je potrebné dobudovať približne 800-metrový úsek. Náklady na túto investíciu odhaduje primátor na 1,1 milióna eur. Túto komunikáciu plánuje mesto postaviť z vlastných zdrojov, aj keď sa pokúša získať aj externé zdroje. Dobudovanie Vansovej ulice plánuje samospráva už na budúci rok.

Priemyselná zóna v Starej Ľubovni. Snímka: rov

Na ostatnom zasadnutí Mestského zastupiteľstva v Starej Ľubovni uplynulú stredu schválili poslanci investičné zámery mesta na budúci rok. Jednou z najväčších investícií bude výstavba ďalšej dôležitej komunikácie, ktorá spojí Popradskú ulicu (cestu I/77) s Továrenskou ulicou. „Spoločnosť Leitech plánuje investíciu v hodnote sedem miliónov eur, kde má vzniknúť nová výrobná hala. Túto informáciu sme prijali s radosťou, pretože takáto investícia tu dlho nebola,“ povedal Ľuboš Tomko. Nová hala má vyrásť v priemyselnej zóne na Továrenskej ulici. Priemyselná zóna je podľa primátora kľúčová nielen pre mesto, ale pre celý región. V zóne sídli viac ako sto firiem a sídlia tu najväčší zamestnávatelia v okrese Stará Ľubovňa.

Sprístupnenie a prepojenie cesty I/77 s Továrenskou ulicou je v územnom pláne už takmer 30 rokov. „Projekt je náročný aj v tom, že prechádza cez železnicu, je tam potrebné majetkoprávne vysporiadanie, projektová dokumentácia a všetko treba stihnúť do konca roka 2020. Bude to veľmi náročné. Ak všetko zaklapne, tak je to možné, ale máme verejné obstarávania, ktoré nám trvajú aj viac ako dva roky. Keď spúšťame verejné obstarávanie, je to veľká neznáma,“ povedal primátor. Na vybudovanie novej komunikácie získalo mesto z ministerstva hospodárstva dotáciu viac ako jeden milión eur.

Mestská plaváreň v Starej Ľubovni. Snímka: rov

Prioritami sú aj byty a plaváreň

K ďalším investičným prioritám Starej Ľubovne pre budúci rok bude príprava výstavby bytov a rekonštrukcia mestskej plavárne. „Chceme ísť do výstavby 50 až 60 nájomných bytov. Nájomné bývanie je pre nás dôležitá téma. Posledné byty, ktoré sme odovzdávali, boli na prelome rokov 2014 a 2015 a je tu záujem o byty,“ uviedol primátor. Nájomné byty nebudú určené len pre obyvateľov s trvalým pobytom v meste. Ponúkať ich chcú aj ľuďom z okolia, ktorí v meste pracujú a majú záujem o bývanie v Starej Ľubovni. Na budúci rok by malo mesto vypracovať projektovú dokumentáciu k pripravovanej výstavbe nájomných bytov.

Ďalšou významnou investíciou, ktorú samospráva plánuje začať riešiť v budúcom roku, je rekonštrukcia mestskej plavárne. „Hľadali sme rôzne možnosti riešenia. Nenašli sme však partnera, podobne ako pri zimnom štadióne, preto je čas, aby sme zobrali na seba zodpovednosť a išli do vlastnej investície,“ uviedol primátor. Náklady na rekonštrukciu plavárne sa pohybujú na úrovni minimálne dva milióny eur. Poslanci na ostatnom zasadnutí schválili vypracovanie projektovej dokumentácie, ktorá by mala byť hotová do leta budúceho roku. „Následne chceme začať proces verejného obstarávania tak, aby plaváreň bola dokončená koncom roka 2021,“ povedal primátor.

Poslanci tiež schválili podanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok z výzvy ministerstva dopravy na dobudovanie cyklistickej infraštruktúry v meste. Samospráva plánuje vybudovať cyklotrasu, ktorá napojí existujúci cyklochodník na priemyselnú zónu. Ide približne o 500-metrový úsek. Budúci rok by sa mala vybudovať aj trasa zo Starej Ľubovne na Chmeľnicu. Zároveň plánuje mesto aj vybudovanie prístreškov, stojanov a ďalšej infraštruktúry aj na už existujúcej cyklotrase.

Rastislav OVŠONKA