Zdieľané bicykle si Popradčania obľúbili

Najďalej sa bicykel dostal do Spišskej Novej Vsi.

Zdieľané bicykle si v Poprade našli svojich fanúšikov. Snímka: rov

Poprad má za sebou prvú sezónu zdieľaných bicyklov – bikesharing. „Táto služba bola Popradčanmi veľmi pozitívne prijatá, a preto v nej chceme pokračovať. Dohodli sme sa, že na budúci rok zvýšime počet bicyklov,“ povedal primátor Popradu Anton Danko.

O rok bude aj stovka bicyklov

Zdieľané bicykle spustilo mesto Poprad v spolupráci s firmou Antik telecom 8. augusta. V prevádzke boli zdieľané bicykle do 31. októbra. Popradčania mali k dispozícii 65 bicyklov. Za ten čas najazdili 6 100 jázd a celkovo okolo 6 800 kilometrov. Priemerný počet jázd za deň dosiahol 70, v najsilnejšom dni dosiahol počet jázd za deň až takmer 160. „Očakávame, že počet jázd bude ešte vyšší. Hovorí o tom skúsenosť z Košíc, kde sme začali o tri mesiace skôr a tu popularita narastala z týždňa na týždeň. Prispeje k tomu aj vyšší počet bicyklov,“ uviedol Peter Blaas zo spoločnosti Antic telecom. Vzhľadom na záujem o zdieľané bicykle dôjde na budúci rok k zvýšeniu počtu bicyklov zo 65 na 85. Firma je však pripravená zvýšiť počet až na 100 kusov, hlavne počas letnej sezóny.

Ilustračná snímka: rov

V budúcom roku sa prevádzka zdieľaných bicyklov začne

1. mája a koniec bude rovnako ako v tomto roku 31. októbra. Blaas však nevylúčil, že po testovacej prevádzke v Košiciach by mohli ponechať bicykle v zime aj v Poprade. Spoločnosť v súčasnosti prevádzkuje 700 bicyklov v štyroch mestách. Z celkového počtu zmizlo na celom Slovensku len päť bicyklov, z toho jeden v Poprade, o ktorom nemajú žiadne údaje, iba posledné „miesto pobytu“. Firma eviduje sedem „totáliek“, teda zničených bicyklov, v Poprade nedošlo k zničeniu ani jedného bicykla. „Z celkového počtu je to mizivé percento. Keď sme začínali, rátali sme s väčším objemom zničených a ukradnutých bicyklov,“ doplnil Blaas.

Za zábavou na bicykli

Väčšinu jázd absolvovali obyvatelia Popradu v rámci mesta. Jeden z bicyklov sa však dostal až do Spišskej Novej Vsi. „Niežeby to dokázal odbicyklovať, ale pán, ktorého sme kontaktovali, šiel s bicyklom vlakom do Spišskej Novej Vsi. Následne sme ho požiadali, aby ho vrátil do Popradu,“ uviedol Blaas. Prax ukázala, že do budúcnosti bude potrebné upraviť výšku sedadiel a tiež aj prevody, keďže hlavne v kopcovitých terénoch je problematické ísť na týchto bicykloch. Popradčania najčastejšie využívali bicykle na prepravu medzi centrom mesta a Veľkou, využívané boli aj na prepravu na sídlisko Juh III a tiež do Spišskej Soboty a k Aquacity. „Každé mesto má inak nastavený cestovný ruch. Mesto je z tohto pohľadu populárne. Veľký počet jázd bol za rekreačnými destináciami,“ uviedol Blaas. Večer sa bicykle využívali najmä na cestu do a z reštauračných zariadení. V iných mestách bicykle slúžia skôr na dopravu do práce. Priemerná dĺžka jazdy bola v Poprade deväť minút, celkovo najazdili Popradčania 854 hodín.

Rastislav OVŠONKA