Cez Vysoké Tatry prechádza len zásobovanie. Domáci sú stále proti obchádzkovej trase

Krízový štáb poľavil z obchádzky cez Tatry kvôli zlému technickému stavu mosta v Kežmarku.

Most cez rieku Poprad na ceste I/66 v Kežmarku je v zlom stave. Snímka: rov

Nákladná a tranzitná doprava bude vedená po dvoch obchádzkových trasách. Na zasadnutí krízového štábu v Prešove sa rozhodlo, že obchádzka cez Vysoké Tatry je určená len pre vozidlá s dopravnou obsluhou. Podľa hovorkyne Slovenskej správy ciest Lucie Karelovej je vjazd ostatných nákladných vozidiel a tranzitu na túto obchádzku zakázaný. Obchádzka pre smer od Popradu a z Kežmarku a okolia je smerovaná z Kežmarku cez Spišskú Belú, Tatranskú Kotlinu, ďalej cez Tatranskú Lomnicu a Starý Smokovec na Poprad.

Čo sa týka druhej obchádzky, vozidlá nákladnej a tranzitnej dopravy ťažšie ako 18 ton zo smeru od Starej Ľubovne a okolia  budú odklonené v smere na Prešov cez Sabinov. Obchádzkové trasy začali platiť v pondelok 20. januára o 10.00 h. Dopravné obmedzenia budú platné, kým Slovenská správa ciest postaví provizórne  premostenie cez rieku Poprad v Kežmarku. Podľa Karelovej by sa tak malo stať do konca marca 2020.

Nechcú žiadnu obchádzku

Vedenie mesta Vysoké Tatry je skeptické voči záverom rokovania krízového štábu. Tatranci v Prešove argumentovali, že územie mesta sa nachádza v TANAP-e, ide o kúpeľné miesto a vážnym dôvodom proti obchádzke je podľa nich aj ohrozenie životov a zdravia obyvateľov a návštevníkov. Cesta Slobody pri Horskej službe v Hornom Smokovci klesá a oporný múr nemusí vydržať vibrácie z nákladných áut. V neposlednom rade hovorí proti obchádzke aj dopravné zaťaženie, ktoré je už v súčasnosti v špičkových dňoch za hranicou únosnosti.

Hoci mestom majú po novom prechádzať iba zásobovacie vozidlá, nie je podľa radnice úplne vylúčené, že kamióny cez mesto nepôjdu. „Samospráva vyvíja všetky možné a dostupné kroky k zrušeniu obchádzkovej trasy a neplánuje vo svojom snažení poľaviť. Rovnako nepoľavujú ani občianske združenia či obyvatelia, návštevníci a sympatizanti, ktorým riešenie situácie absolútne nepríde správne,“ uviedla koordinátorka komunikácie mesta Vysoké Tatry Daniela Birková. „Ak bude treba, aj s fúrikom prídem naprieč cesty. Pokladám to za nehoráznosť. Kde boli doteraz Kežmarčania, keď majú most v poruche, kde bol Prešov, cestári. Medzi Horným Smokovcom a Starou Lesnou sú svahy dosť pohyblivé. Navyše, je to absolútna likvidácia životného prostredia a nezodpovednosť garnitúr,“ vraví obyvateľ Vysokých Tatier Pavol Rajtár.

Na kraji hovoria o lepšom riešení

Rozhodnutie krízového štábu považujú na Prešovskom samosprávnom kraji za racionálnejšie riešenie. „Pri návrhu pôvodných obchádzkových trás na našich cestách Tatranská Lomnica – Starý Smokovec a  Starý Smokovec – Poprad sme za Správu a údržbu ciest PSK upozorňovali na rizikové miesta, ale hlavne na fakt, že naše regionálne cesty v tejto oblasti nie sú pripravené na avizovaný nápor kamiónovej dopravy. Hrozilo by neúmerné zahustenie dopravy, tým i vážne poškodenie existujúcich cestných úsekov,“ uviedla hovorkyňa PSK Daša Jeleňová.

Jana TOMALOVÁ