Vo vlakoch pribudnú rómski asistenti

V spojoch na trase Poprad – Stará Ľubovňa budú vlakvedúcim pomáhať rómski dopravní asistenti. „Nie sú na to, aby hliadkovali,“ vraví Ábel Ravasz.

Vo vlakoch budú pomáhať dopravní asistenti. Snímka: rov

Železničná spoločnosť Slovensko prišla s iniciatívou, ktorá má pomôcť pozdvihnúť kvalitu cestovania a zvýšiť spokojnosť a bezpečnosť cestujúcich. ZSSK eviduje významnú skupinu cestujúcich z marginalizovaných komunít. „Vysoká miera koncentrácie zákazníkov z prostredia generačnej chudoby si vyžaduje špecifický prístup. ZSSK preto vo februári 2020 spúšťa v regióne Poprad – Stará Ľubovňa projekt dopravných asistentov – DOPAS,“ uvádza hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Môžu sa aj zamestnať

Podľa generálneho riaditeľa ZSSK Filipa Hlubockého budú dopravní asistenti chodiť s vlakvedúcimi cez vlak popri tom, ako vykonávajú svoju štandardnú náplň, čo je kontrola cestovných lístkov. „Potom sú počas celej jazdy vo vlaku k dispozícii cestujúcim na to, aby riešili akékoľvek podnety a požiadavky,“ vysvetľuje Hlubocký.  Celkovo 22 asistenti sú kvalifikovaní a preškolení v rozsahu 77 hodín, aby vedeli spolu s vlakvedúcim vykonávať normálnu činnosť vlakového personálu vo vlakoch, poznali dopravné predpisy či dokázali poskytnúť prvú pomoc.

Asistenti budú na trate a jednotlivé spoje nasadzovaní podľa aktuálnej potreby. Snímka: rov

Podmienkou na túto pozíciu bola znalosť rómskeho jazyka. Asistenti pochádzajú zo Stráni pod Tatrami, Matejoviec, Ľubice či Podhoran. V rámci projektu hradí ZSSK náklady spojené s činnosťou do výšky 150 eur podľa zákona o dobrovoľníckej činnosti. „Pre našich dopravných asistentov bolo motiváciou aj to, že získajú pracovné skúsenosti. To, že môžu vyskúšať niečo nové, je to, čo aj im v budúcnosti pomôže na trhu práce. Pre nich, pre ich osobnostný a pracovný život je to benefit,“ vraví Filip Hlubocký. Ako dobrovoľníci budú pracovať v rozsahu minimálne osem hodín mesačne. Po troch mesiacoch niektorí z asistentov plynule prejdú do trvalého pracovného pomeru, už však nie cez DOPAS ale projekt Daj šancu.

Pomáhajú bez represií

Asistenti budú na trate a jednotlivé spoje nasadzovaní podľa aktuálnej potreby. ZSSK neustále monitoruje situáciu a zisťuje, ktoré sú exponovanejšie dni. „DOPAS-ov budeme nasadzovať podľa potreby, zatiaľ to vychádza na trať Poprad – Kežmarok – Stará Ľubovňa, to je začiatok a uvidíme ďalej,“ vraví Tomáš Kováč. Ak by niekto čakal, že asistenti budú tlmiť vyostrené konflikty, nie je to tak. Asistenti sú školení na asertivitu v konfliktných situáciách, aby sa konflikt zmiernil a negradoval. V prípade, že dôjde k vážnejšiemu konfliktu, asistenti nemajú suplovať prácu polície. V tomto prípade sú aj oni poučení, aby volali práve policajný zbor.  Projekt dopravných asistentov si prišiel pozrieť aj splnomocnenec vlády pre rómske komunity.

Bezpečnosti v spojoch by dopomohli intenzívnejšie policajné hliadky. Snímka: rov

„DOPAS-áci nie sú na to, aby hliadkovali. Keď ma ZSSK oslovili, že idú robiť tento projekt, pýtal som sa, či idú robiť nejaké hliadky alebo dokonca protihliadky, oni ma ubezpečili, že o nič také nejde. Idú robiť osvetu, čo vnímam pozitívne. Je to priestor pre zamestnanie ľudí priamo z regiónu, najmä Rómov,“ hovorí Ábel Ravasz. Na otázku, či by teda v kritických spojoch nemala hliadkovať polícia vo vyššej miere Ravasz uviedol, že polícia robí, čo sa dá. „Aj keď sa dá baviť o tom, či by nebolo vhodné navýšiť počty nielen tu, ale po celej republike. Ale nemôžeme podceniť možnosti DOPAS. Veľa konfliktov môže byť odstránených tým, že zvýšime povedomie, že vo vlakoch niekto bude. Dúfam, že po pár mesiacoch projektu vyhodnotíme, že stav sa prudko zmenil k lepšiemu,“ uzavrel Ábel Ravasz.

Projekt realizuje ZSSK v spolupráci s Asociáciou pre kultúru, vzdelávanie a komunikáciu. Mimovládna organizácia poskytne svoje know-how a bude sa podieľať na nastavení projektu a školeniach vlakového personálu.

Jana TOMALOVÁ