Električkou jazdí do Tatier stále viac ľudí

Už na budúci rok posilnia kapacity nové elektrické jednotky.

Ilustračná snímka: rov

Rekordný nárast počtu ubytovaných i jednodňových návštevníkov regiónu Vysokých Tatier v uplynulom roku sa odrazil aj v počte prepravených cestujúcich na tratiach Tatranskej elektrickej železnice a Ozubnicovej železnice. Kým v roku 2018 prepravili TEŽ a OŽ takmer 2,9 milióna cestujúcich, vlani to bolo takmer 3,5 milióna, informoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Tomáš Kováč. Ešte v roku 2014 to bolo len niečo viac ako 1,9 milióna.

Nové vlaky prídu na budúci rok

Najväčší nápor na prepravu býva najmä v letnej sezóne, zvlášť počas pekných dní. Vtedy sa často stáva, že niektorí cestujúci sa do vlakov ani nedostanú, keďže súčasný vozový park železníc neumožňuje zvýšiť kapacitu v špičkových dňoch. Zmeniť by sa to mohlo už na budúci rok, kedy by do Tatier mali prísť nové ozubnicovo-adhézne elektrické jednotky. Tie budú schopné jazdiť nielen na Ozubnicovej železnici, ale aj na tratiach Tatranskej elektrickej železnice. Do Tatier by malo prísť päť nových jednotiek, ktoré nahradia tri už 50-ročné stroje na Ozubnicovej železnici.

Víťazom verejnej súťaže Železničnej spoločnosti Slovensko na dodávku nových tatranských „zubačiek“ sa stala švajčiarska spoločnosť Stadler. Celková cena za dodávku celého predmetu zmluvy je 38,8 milióna eur za päť jednotiek a jedno hnacie vozidlo vrátane významných náhradných dielov. Multifunkčný rušeň bude mať elektrický aj dieselový pohon. Zmluvu o dodávke vozňov podpísali železnice ešte v októbri 2018. Všetky nové vozidlá by mali prísť najneskôr v roku 2022.

Železničná spoločnosť Slovensko chystá výmenu elektrických jednotiek na trati Ozubnicovej železnice. Snímka: rov

Opravia aj trať zubačky

Ešte pred príchodom nových elektrických jednotiek by sa mala kompletne zrekonštruovať trať Ozubnicovej železnice. Vlani vypísali Železnice Slovenskej republiky verejnú súťaž na jej rekonštrukciu. Výsledky súťaže ešte nie sú známe. Z podmienok však vyplýva, že má ísť o komplexnú rekonštrukciu vrátane zvršku a spodku trate, obnovy trakčného vedenia, nástupíšť, zabezpečovacieho a oznamovacieho zariadenia, osvetlenia. Zubačka by mala byť počas prác, ktoré sa majú robiť už tohto roku, niekoľko mesiacov mimo prevádzky. Odhadovaná cena zákazky je takmer 18 miliónov eur. „Potrebnú rekonštrukciu trate ZSSK plne podporuje, lebo stav koľají má obrovský vplyv na náročnosť údržby a životnosť nášho vozidlového parku. Vzhľadom na to, že prvé vozidlá budú dodané v roku 2021, prevádzka nových jednotiek na jestvujúcej trati nie je plánovaná. Do času dodania nových jednotiek budú ešte približne rok na modernizovanej trati prevádzkované jestvujúce ozubnicové vozidlá,“ doplnil Kováč. Nové vozne budú mať aj svoje mená. Tie vzišli zo súťaže širokej verejnosti. Jednotlivé jednotky ponesú názvy: Ganek, Kostolík, Stredohrot, Bradavica a Vysoká.

Okrem Tatier pripravuje ZSSK aj nákup 17 nových a modernizáciu 35 vozňov, ktoré budú prioritne určené pre východné Slovensko. Dodávky nových vozňov sa plánujú v rokoch 2021 až 2023.

Rastislav OVŠONKA