Stredisko v Tatranskej Lomnici chcú rozšíriť o Jamy, ochranári budú proti

Kľúčovým bude stanovisko ochranárov k plánovanému parkovisku. Igor Rataj s nadsádzkou uviedol, že ak budeme hľadať biotopy, nájdeme ich aj medzi dvomi pásmi diaľnice.

Vysoké Tatry. Snímka: Lukáš Šimonov

Minulý štvrtok predstavila spoločnosť Tatry Mountain Resorts dva plánované projekty v rámci strediska v Tatranskej Lomnici. Zámer na modernizáciu lanovej dráhy Čučoriedky podali na preskúmanie vplyvov na životné prostredie 14. februára tohto roku. Fixná lanová dráha podľa spoločnosti predstavuje pri nastupovaní najmä pre rodiny s deťmi problém, ktorý ich dokáže odradiť rovnako ako pomalá jazda v nepríjemnom počasí. S výmenou súčasnej štvorsedačkovej lanovky za šesťsedačkovú lanovku s rovnakou prepravnou kapacitou sľubujú investori vyššiu rýchlosť, spomalenie pri nástupe a výstupe, vyhrievané sedadlá či záklopné ochranné kryty. Lanovka by mala mať šikmú dĺžku 1 139 metrov, čo je zhruba o 240 metrov viac, dolná stanica by mala byť umiestnená nižšie na zjazdovke. Rýchlosť sa zvýši z 2,6 na 5 metrov za sekundu. Investícia by mala dosiahnuť sedem miliónov eur.

Chcú obnoviť večerné lyžovanie

O ďalšom zámere, ktorý predstavila TMR, sme vás v Podtatranských novinách informovali už vo februári minulého roku. Ide o plánované obnovenie lyžovania na Jamách, ktoré by mali byť prepojené so súčasným strediskom. Súčasťou zámeru je aj parkovisko so 600 miestami pod cestou slobody na úrovni kruhového objazdu, ktoré má navýšiť parkovacie kapacity a odľahčiť dopravu.

Vizualizácia: TMR

„Nástup do strediska je kľúčový, pribúda stále väčší počet dní nielen v top sezóne, ale aj keď je to reakcia na pekné počasie, reakcia na krátkodobé voľno. Zdržuje to prichádzajúcich hostí a prekáža to miestnym. Zriadením nového nástupného miesta by sme komfort v stredisku posunuli úplne inde a aspoň sčasti odbremenili dopravu,“ vraví riaditeľ strediska Vysoké Tatry Dušan Slavkovský. Východne orientované svahy na Jamách sú navyše priaznivejšie z hľadiska poveternostných podmienok, zatiaľ čo v súčasnom stredisku často nemôžu spustiť lanovky pre silný vietor, počas niektorých dní by mohli fungovať aspoň svahy na Jamách aj s večerným lyžovaním.

Pavol Majko je proti

Lokalita, v ktorej plánuje TMR parkovisko, sa totiž nachádza v štvrtom stupni ochrany Tatranského národného parku, je to Územie s európskym významom. Kľúčovým bude stanovisko Štátnej ochrany prírody a v TMR to dobre vedia. „Všade nájdeme nejaké biotopy a ak budeme veľmi hľadať, tak ich nájdeme, tak ako vravel Igor Rataj s troškou nadsádzky, aj medzi dvomi pásmi diaľnice. Ak hovoríme o území medzi cestou a železnicou v obci, tak hovoríme o národnom parku? Je to o kompromisoch, a ja hovorím že ten pseudoochranársky pohľad, že nulový variant, nič nerobme, ten je neudržateľný,“ vraví generálny riaditeľ a predseda predstavenstva TMR Bohuš Hlavatý.

Vizualizácia plánovanej trasy novej lanovky, ktorá neprešla cez ochranárov a vyslúžila si aj negatívne reakcie verejnosti. Snímka: lanovky.sk

Podľa neho bol najlepší variant riešenia dopravy návrh prepojenia strediska Tatranská Lomnica s Hrebienkom, ktorý však od ochranárov nedostal zelenú a podľa riaditeľa Správy TANAP-u sa tak nestane ani s týmto zámerom. „Je mi ľúto, ale len v piatok sme dostali túto dokumentáciu, ale za nás môžeme konštatovať len toľko, že každé rozšírenie zjazdoviek je na úkor územia národného parku alebo chráneného územia. Aj keď sa to nazýva rekonštrukcia, je to postupné ukrajovanie z územia národného parku. Správa TANAP-u túto aktivitu neodporúča ani odporúčať nebude. Vždy budeme zásadne proti tomu, aby sa tieto lokality ničili a devastovali. Treba si povedať, či chceme národný park alebo lyžiarske stredisko,“ uvádza Pavol Majko.

Je to beh na dlhé trate

TMR chce do obnovy Jám investovať 15 miliónov eur. V prípade, ak by sa situácia pre TMR vyvíjala pozitívne, do konca roka 2021 by mohla byť ukončená EIA, ďalšie dva až tri roky by mala trvať zmena územného plánu mesta a ďalší rok vybavenie stavebného povolenia. Zámer prezentovala spoločnosť poslancom a primátorovi mesta minulú stredu. „Chápem aj obnovu Jám aj modernizáciu zjazdovky Čučoriedok. Čiastkovú zmenu plánu môžeme riešiť v roku 2021 na základe návrhu od nich,“ vraví primátor Vysokých Tatier Ján Mokoš.

Jana TOMALOVÁ